24 خرداد 1401 - 12:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ریزش ۱۲۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی‌ها/ تقاضای ارز کاهش یافت

رئیس سابق کانون صرافان گفت: به دلیل کاهش تقاضا در برابر افزایش عرضه ارز صادراتی، شاهد افت هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌ها هستیم.
کد خبر : ۱۳۳۵۲۲
دلار

احمد لواسانی رئیس سابق کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص جدیدترین نرخ‌های امروز صرافی‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار در صرافی‌های مجاز و رسمی به دلیل کاهش قابل توجه تقاضا، با افت هزار و ۲۰۰ تومانی از روز گذشته تا به امروز حکایت دارد.


لواسانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سرفصلی قرار است در بازار متشکل و سامانه سنا باز شود تا سرفصل خرید از صادرکننده هم در بازار متشکل ارزی قرار بگیرد. یعنی اینکه صرافی ها بتوانند ارز صادرکننده را بخرند و مازاد نیاز روزانه را در بازار متشکل عرضه کنند تا این ارز به دست سایر صرافان برسد و در نهایت اگر صرافی ها هم خرید نکردند، آن وقت بازارساز ورود کند و این ارز را بخرد. این مساله فعلا در حد بررسی است و هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.


وی اظهار داشت: در حال حاضر روند عرضه و تقاضا در صرافی‌ها به گونه‌ای است که صادرکنندگان به دلیل نگرانی از کاهش نرخ ارز، اقدام به عرضه حجم انبوهی از ارزهای صادراتی خود به شبکه صرافی‌ها کرده‌اند اما در مقابل، صرافی‌ها نیز به دلیل کاهش تقاضای ارز، با محدودیت در عرضه و فروش به متقاضی مواجه هستند. لذا برآیند این موضوع به گونه‌ای است که با توجه به اینکه خروجی صرافی ها در سرفصل سایر، فقط عدد ۲۰۰۰ دلار است، در نتیجه این سقف را ما در این شرایط کم می‌بینیم و تقاضا داریم تا بانک مرکزی نسبت به افزایش این سقف اقدام کند.


وی تاکید کرد: در حقیقت صرافی ها بر اساس نیاز روزانه خرید می‌کنند و این نیاز روزانه نیز نسبت به تقاضایی که برای فروش در بازار داریم، خیلی کمتر است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه سرفصل ۲۴ یا همان سرفصل سایر، بیانگر این است که متقاضی ارز بدون دلیل برای هر مصرف شخصی به صرافی مراجعه و ارز مورد نیازش را خریداری کند. به عبارت دیگر مردم برای هر مصرفی غیر سرفصل‌هایی همچون مسافرتی، درمان، دانشجویی و ... (که پیش از این هم طبق ابلاغ رسمی امکان تهیه آن وجود داشته و دارد) بتوانند بر اساس سرفصل سایر نیاز ارزی خود را در سازوکار صرافی ها تامین کنند. مردم برای استفاده از این سرفصل سایر هیچ گونه مدرکی ندارند و تنها با استفاده از کارت ملی به عنوان مدرک شناسایی هویتی، می توانند تا سقف ۲۰۰۰ دلار از صرافی ها، ارز خریداری کنند.


لواسانی با اشاره به اینکه فعلا با توجه به حجم عرضه صادرکنندگان در صرافی ها، سقف ۲۰۰۰ دلار باعث محدودیت در عرضه شده است، اظهار داشت: از بانک مرکزی تقاضا داریم که این سقف بیشتر شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر