سیاست شکست خورده بانک مرکزی اروپا در نجات منطقه یورو از بحران بدهی

طرح جدید اتحادیه اروپا توسط بانک مرکزی اروپا، منطقه یورو را از فروپاشی نجات نخواهد داد.
کد خبر : ۱۳۳۷۴۹
منطقه یورو

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی اروپا این هفته طرحی را برای کمک به کشورهای جنوب اروپا با بدهی های رو به رشد معرفی کرد، اما تحلیل گران تردید دارند که این طرح موفق شود. رویترز و بلومبرگ به نقل از تحلیل گران گزارش دادند بعید است که طرح جدید سرمایه گذاری مجدد اوراق قرضه که در اوایل این هفته توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) برای کمک به کشورهای بدهکار این اتحادیه معرفی شد، کارساز باشد. بانک مرکزی اروپا این طرح را ارائه کرد تا به کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا، که بدهکارترین کشورهای اتحادیه هستند، کمک کند.


 این رگولاتور گفت که پول نقد را به کشورها با بدهکاری بیشتر با بدهی های با سررسید ۱.۷ تریلیون یورو (۱.۸ تریلیون دلار) در طرح حمایت از همه گیری هدایت می کند. این بدان معناست که قبل از این اعلامیه، روند خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا توسط دولت ها مطابق با سرمایه گذاری هر کشور انجام می شد، اکنون اولویت به کشورهایی با بدهی بالا مانند ایتالیا داده می شود که بدهی ناخالص آن به حدود ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی می رسد.


با این حال، کارشناسان می گویند بعید است که این اقدام بتواند بحران بدهی را حل کند. اولی رن، رئیس بانک مرکزی فنلاند، به رویترز گفت که این اقدام صرفاً به جلوگیری از روندهای غیر موجه بازار کمک می‌کند و به کشورها در مشکلات بدهی بزرگ کمکی نخواهد کرد.مارکوس فربر، نماینده آلمانی پارلمان اروپا، خاطرنشان کرد که ممکن است بانک مرکزی اروپا حوزه تخصصی خود را گسترش دهد. او گفت: وظیفه بانک مرکزی اروپا ثبات قیمت است، نه تضمین شرایط تأمین مالی مطلوب... اکنون برخی کشورها به سادگی صورت حساب سال‌ها سیاست‌های مالی غیرمسئولانه را دریافت می‌کنند.


 به گفته یک تحلیل گر مالی، در حالی که هدف اصلی بانک مرکزی پایین نگه داشتن تورم است، به نظر می رسد این تنظیم کننده اروپایی هدف دیگری دارد وآن جلوگیری از خروج ضعیف ترین اعضای اتحادیه اروپا از اتحادیه ارزی است. اکنون بانک مرکزی اروپا خود را در موقعیت غیرممکنی قرار داده است... در ۱۰ سال گذشته، سیاست پولی به جای هدف قرار دادن تورم، با هدف جلوگیری از خروج ضعیف‌ترین اعضای آن از اتحادیه ارزی تنظیم شده است. وی در مقاله ای در بلومبرگ نوشت: صراحتاً، هدف این بانک دیگر کاهش تورم نیست. با تورم رو به رشد در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان سیاست های شکست خورده بانک مرکزی اروپا، گفت که حتی افزایش ۰.۲۵ درصدی اخیر نرخ های کلیدی، به عنوان اولین اقدام آن در ۱۱ سال اخیر، به سختی وضعیت را تغییر خواهد داد.


 او گفت: بانک مرکزی اروپا می‌توانست اهداف واقعی خود را زمانی که تورم پایین بود پنهان کند، اما وقتی تورم بالا و در حال افزایش است، پنهان کردن اهداف واقعی آن غیرممکن می‌شود و افزود که اگرچه ممکن است هدف گذاری تورم با افزایش ریسک همراه باشد، تلاش برای یارانه دادن به وام گیرندگان ضعیف تر، سیاستی بدتر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر