ارزش روبل روسیه رکورد ۷ ساله را شکست

با وجود تصمیم بانک مرکزی روسیه برای تعلیق سیاست‌های کنترل ارزی و سرمایه‌ای ارزش روبل همچنان در برابر دلار در حال افزایش است.
کد خبر : ۱۳۳۸۰۳
روبل

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، در معاملات اخیر بازار ارز مسکو ارزش روبل دوباره در برابر دلار بالا رفت و این در حالی است که بانک مرکزی این کشور هفته گذشته پیشنهاد تعلیق سیاست‌های کنترل ارزی و سرمایه‌ای را که با هدف حمایت از ارزش روبل در دستورکار قرار گرفته بود، ارائه کرد.


روبل در معاملات دیروز حتی تا ۵۵.۵۴ روبل در برابر دلار بالا رفت که بالاترین سطح ارزش آن از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شمار می‌رود. برابری روبل در برابر یورو هم به ۵۸ روبل به ازای هر یورو رسید.


در حالی هم اکنون برابری روبل - دلار به حدود ۵۵ روبل رسیده که چند روز پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب تا حدود ۱۳۰ روبل در برابر دلار هم سقوط کرده بود. پس از سقوط روبل بانک مرکزی روسیه سیاست‌های حمایت از ارز ملی این کشور را در دستورکار قرار داد.


دولت روسیه بر این باور است که ارزش روبل بیش از حد بالا رفته است و برخی مقامات می‌گویند باید به ۷۰ تا ۸۰ روبل در برابر دلار برسد.


بانک مرکزی روسیه و سازمان حسابرسی این کشور البته با این موضوع مخالفت کرده و می‌گویند نباید مداخلات ارزی انجام شود تا بتوان از این طریق تورم را کنترل کرد. اوایل ماه جاری بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را هم در این کشور کاهش داد.


پس از آغاز درگیری نظامی با اوکراین نرخ بهره در روسیه به ۲۰ درصد افزایش یافته بود اما حالا ۹.۵ درصد شده است. افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و سیاست دولت روسیه در الزام خریداران غیردوست گاز این کشور برای پرداخت پول گاز به روبل از جمله اصلی‌ترین دلایل ارزش روبل در بازار جهانی بوده است.

برچسب ها: روبل ارزش روبل
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر