اعلام آمادگی روسیه برای صادرات ده ها میلیون تن غلات

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا تاکید کرد که واشنگتن، بروکسل و لندن هر کاری انجام می دهند تا بحران صادرات غلات را تشدید کنند.
کد خبر : ۱۳۴۰۷۰
کشت غلات

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از تاس، روز چهارشنبه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه مانع صادرات غلات از خاک اوکراین نمی‌شود و آماده است تا ده‌ها میلیون تن غلات خود را صادر کند در صورتی که غرب ممانعت عرضه مواد غذایی را متوقف کند. او گفت: روسیه آماده است تا ده‌ها میلیون تن غلات خود را در صورت لغو ممنوعیت‌های غرب از صادراتش صادر کند. این دیپلمات تاکید کرد که روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نمی شود و هر روز کریدورهای امنی برای این امر فراهم می کند. به گفته او، اگر غرب نگران شروع قحطی جهانی است، باید ممنوعیت عرضه مواد غذایی را متوقف کند.


زاخارووا تاکید کرد که واشنگتن، بروکسل و لندن هر کاری انجام می دهند تا بحران صادرات غلات را تشدید کنند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که مقصر ممانعت از صادرات غلات از اوکراین نیز متوجه رژیم کیف است که مسئول مین زدایی بنادر است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از سخنان آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان مبنی بر استفاده روسیه از گرسنگی به عنوان سلاح انتقاد کرد. فقط به بیانیه وزیر خارجه آلمان نگاه کنید، که برای یک سیاستمدار، دولتمرد و حتی فردی که اطلاعات کمی از تاریخ کشور خود، اروپا و جهان دارد، کاملاً ظالمانه و غیرقابل قبول است.


وی اظهار داشته که روسیه کاملاً عمدی گرسنگی را به سلاحی تبدیل می کند و کل جهان را به گروگان می گیرد. بائربوک نه تنها دروغ می گوید، بلکه با وقاحت و بدبینانه نیز دروغ می گوید. به گفته این دیپلمات، وزیر امور خارجه آلمان هر کاری می کند فراموش کند که این کشور او بود که در طول تاریخ از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده کرد و مردم را به گروگان گرفت و جمعیت غیرنظامی را نابود کرد.


 صادرات غلات اوکراینی که مشخص شد به دلیل درگیری های جاری در این کشور مسدود شده، بیش از دو ماه است که در دستور کار بین المللی قرار گرفته است. اگرچه چندین گزینه برای حمل و نقل آن پیشنهاد شده بود، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. بر اساس برآوردهای مختلف، از ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن گندم در اوکراین مسدود شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر