ثبت بالاترین نرخ تورم در فرانسه از سال ۱۹۹۱

تورم سالانه در فرانسه به بالاترین رقم از سال ۱۹۹۱ میلادی, یعنی ۶.۵ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۳۴۰۹۷
فرانسه

به‌گزارش ایبِنا  به نقل از رویترز، اطلاعات مؤسسه ملی آمار و اطلاعات اقتصادی فرانسه (INSEE) نشان می‌دهد قیمت مصرف‌کننده در این کشور به بالاترین رقم طی ۳ دهه گذشته رسیده‌است.


طبق این گزارش، تورم اولیه در این کشور ۰.۸ درصد در ژوئن نسبت‌به ماه قبل افزایش داشته و تورم سالانه را به ۶.۵ درصد رسانده‌است، یعنی بالاترین رقم از ۱۹۹۱. از زمانی‌که فرانسه در اوایل دهه ۱۹۹۰ از روش محاسبه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، این دومین ماه پیاپی است که تورم به بالاترین رقم می‌رسد.


دراین‌بین، شاخص قیمت داخلی مصرف‌کننده در فرانسه پائین‌تر از این رقم است، اما نسبت‌به ۵.۲ درصد ماه گذشته افزایش‌یافته و به ۵.۸ درصد رسیده‌است.


طبق اطلاعات این مؤسسه، عامل اصلی بالا رفتن تورم افزایش قیمت انرژی (۳۳.۱ درصد افزایش سالانه و ۵.۳ درصد افزایش ماهانه) و همچنین بالا رفتن قیمت مواد غذایی (۵.۷ درصد افزایش سالانه و ۱.۴ درصد افزایش ماهانه) است. تورم در بخش خدمات به ۳.۲ درصد رسیده‌ و تورم کالاهای تولیدی با ۲.۶ درصد، کمی نسبت‌به ماه گذشته کاهش‌یافته است.


اداره آمار فرانسه انتظار دارد تورم در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی همچنان روبه‌افزایش باشد، اما به‌تدریج در سه‌ماهه پایانی و در ۲۰۲۳ کاهش یابد.


امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً قول داده اقداماتی جهت مهار تورم بالا انجام دهد، اقداماتی مانند کاهش مالیاتی و افزایش حقوق مستمری‌بگیران. اما تحلیلگران عقیده دارند طرح‌های ماکرون موفقیت‌آمیز نخواهد بود چون حزب او نتوانسته اکثریت قاطع را در مجلس در اوایل ماه جاری میلادی به دست آورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر