قیمت نفت با وجود نگرانی های عرضه، افزایش یافت

در روز چهارشنبه قیمت نفت نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت و سرمایه گذاران پس از شکست سنگین روز قبل به این بازار بازگشتند.
کد خبر : ۱۳۴۲۹۷
نفت

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل ازسی ان بی سی ، در روز چهارشنبه قیمت نفت نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت و سرمایه گذاران حتی با وجود نگرانی های عرضه و نگرانی ها از رکود جهانی پس از شکست سنگین روز قبل به بازار بازگشتند. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افت ۹.۵ درصدی روز سه شنبه، ۳.۰۸ دلار یا ۲.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵.۸۵ دلار در هر بشکه رسید. آخرین قیمت در ساعت ۶:۱۵ صبح به وقت تهران با ۹۲ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش به ۱۰۳.۶۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، به بالاترین سطح ۱۰۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسید که در واقع ۲.۶۴ دلار یا ۲.۷ درصد افزایش داشت. گفته می شود داستان اساسی تنگنای عرضه جهانی هنوز وجود دارد و فروش قطعاً بیش از حد انجام شده است.


محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز سه‌شنبه گفت که این صنعت به دلیل سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در معرض انتقاد است و افزود که اگر اجازه عرضه اضافی از ایران و ونزوئلا داده شود، می‌توان کمبودها را کاهش داد. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه هم هشدار داد که پیشنهاد گزارش‌شده ژاپن برای محدود کردن قیمت نفت روسیه تا حدود نصف سطح فعلی آن، منجر به کاهش قابل توجه نفت در بازار و افزایش قیمت‌ها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه می‌شود.


 روز سه‌شنبه از سوی دیگر، دولت نروژ برای پایان دادن به اعتصاب در بخش نفت که تولید نفت و گاز را کاهش داده بود، مداخله کرد و به بن‌بستی پایان داد که می‌توانست بحران انرژی اروپا را بدتر کند. با این حال، نگرانی ها از رکود اقتصادی همچنان بر بازارها فشار می آورد. بر اساس برخی برآوردهای اولیه، ممکن است بزرگ ترین اقتصاد جهان در سه ماه آوریل تا ژوئن کوچک شده باشد. این دومین سه ماهه متوالی انقباض اقتصاد خواهد بود.


محاسبات رویترز نشان داد که بیش از ده بانک های مرکزیدر ماه ژوئن نسبت به حداقل دو دهه قبل، نرخ بهره را افزایش دادند. با توجه به تورم در بالاترین حد در چند دهه، انتظار نمی رود که سرعت سیاست های پولی سخت فعلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. به گفته یک تحلیل گراگرچه نفت خام همچنان با مشکل کمبود عرضه مواجه است، اما عوامل کلیدی که منجر به فروش شدید دیروز نفت شد، همچنان باقی است. وی به تشدید سیاست های بانک های مرکزی جهانی و افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا به عنوان فشار بر قیمت کالاها اشاره کرد. بنابراین، بازگشت قیمت امروز می تواند اصلاحی کوتاه مدت باشد و احتمالاً قیمت نفت در آینده نزدیک تحت فشار باقی خواهد ماند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر