ردپای تورم جهانی را کجا می‌توان یافت؟

حمله روسیه به اوکراین قیمت همه چیز از انرژی گرفته تا گندم را افزایش داده و بر فشارهای تورمی در سراسر جهان افزوده است.
کد خبر : ۱۳۴۳۰۸
تورم آلمان

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از فایننشیال تایمز، تورم در بسیاری از کشورها به بالاترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است، با حمله روسیه به اوکراین که قیمت انرژی و مواد غذایی را بالا برده و درآمد واقعی خانوارها را تحت فشار قرار داده است. با این بحران در اوکراین فشارهای قیمت و کاهش رشد افزایش یافته است. برخی از اقتصاددانان از بازگشت تورم مزمن و رکود دهه ۱۹۷۰ بیم دارند. تورم بالا از نظر جغرافیایی بسیار گسترده باقی می ماند. رشد قیمت مصرف کننده حتی در آسیا شروع به افزایش کرده، منطقه ای که تا همین اواخر تا حد زیادی استثنایی از الگوی جهانی بود.


 آخرین ارقام اکثر اقتصادهای بزرگ جهان، با افزایش فشار قیمت ها به بالاترین سطح در چندین دهه اخیر، نگران کننده است. حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، افزایش قیمت انرژی باعث تورم در بسیاری از کشورها شد. داده های روزانه نشان داد که چگونه پشت این درگیری که منجر به ممنوعیت صادرات انرژی روسیه توسط اروپا و ایالات متحده شده است، افزایش فشار وجود دارد.


 پیش بینی کنندگان به طور پیوسته ارقام تورم مورد انتظار خود را برای سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تجدید نظر کرده اند. تورم بیشتر نیز فراتر از انرژی به بسیاری از اقلام مصرفی دیگر سرایت می کند، به ویژه در کشورهایی که تقاضا به اندازه کافی قوی است تا مشاغل بتوانند هزینه های بالاتر را منتقل کنند. افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده، چالشی برای بانک‌های مرکزی است، به ویژه آنهایی که در کشورهای G۷ که هدف ثبات قیمت حدود ۲ درصد دارند.


 برای رسیدن به این هدف، بانک‌های مرکزی می‌توانند سیاست‌های پولی را برای کاهش تقاضا تنظیم کنند. اما مهار تقاضا با افزایش هزینه‌های استقراض می‌تواند فشار بر درآمد واقعی را که ناشی از قیمت‌های بالاتر است، تشدید کند. افزایش قیمت ها، هزینه خانوارها را برای کالاها و خدمات محدود می کند. داده های روزانه در مورد کالاهای اصلی، مانند قیمت عمده فروشی مواد اولیه صبحانه، شاخص به روزی از فشارهای وارده را ارائه می دهد. در کشورهای در حال توسعه، هزینه عمده فروشی این مواد اولیه تأثیر بیشتری بر قیمت نهایی مواد غذایی دارد. غذا نیز سهم بیشتری از مخارج خانوار را به خود اختصاص می دهد.


 نکته قابل توجه دیگر قیمت دارایی ها به ویژه خانه ها است که در بسیاری از کشورها در طول این همه‌گیری، به دلیل سیاست‌های پولی بسیار سست، تمایل دورکاران از خانه برای فضای بیشتر و طرح‌های حمایت از درآمد دولت، افزایش یافت. بحث کلیدی میان سیاست گذاران و اقتصاددانان روی مدت زمان ماندگاری تورم بالا متمرکز است. چند ماه پیش، بسیاری انتظار داشتند که این افزایش برای سیاست‌های پولی بسیار کوتاه مدت باشد. با این حال، درگیری اوکراین همراه با نشانه‌هایی مبنی بر اینکه فشارهای تورمی گسترده‌تر شده‌اند، این نگرانی را تشدید کرده که تورم بیش از آنچه انتظار می‌رفت باقی می ماند. انتظار بازارها برای تورم در پنج سال آینده به طور کلی در حال افزایش است، که نشان دهنده حمایت از این دیدگاه است که مشاغل و خانوارها دردی را متحمل خواهند شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر