18 تير 1401 - 08:15
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

سوداگران در تور مالیاتی سامانه مودیان

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: با راه‌اندازی سامانه مودیان، کشور به یک بانک اطلاعاتی جامع دسترسی می‌یابد و می‌توانیم با تکمیل اطلاعات و اخذ مالیات‌های سنگین‌تر از فعالیت‌های سوداگرانه از طریق این سامانه، سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهیم.
کد خبر : ۱۳۴۳۴۰
مالیات

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در حال حاضر یکی از مشکلات جدی کشور ما در حوزه اقتصادی کسری بودجه دولت است که در نهایت به تورم و نارضایتی مردم می‌انجامد. برای اداره بهتر کشور، پرداخت هزینه‌های جاری دولت و فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در کشور لازم است به سمت افزایش درآمدهای دولت گام برداریم. مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود. اما لازمه اخذ مالیات این است که از یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد برخوردار باشیم.
شواهد نشان می‌دهد که تا الان نتوانسته‌ایم یک سیستم مالیات‌گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم. زیرا می‌بینیم که شغل‌های واسطه‌ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه‌گذاری در کارهای تولیدی ندارند. زیرا کارهای تولیدی به راحتی برای مالیات‌گیری در دسترس هستند اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات‌گیرندگان پنهان هستند.
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان گام اولیه برای حل و فصل مشکلات نظام مالیاتی کشور مطرح شده است. نظرات محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس را در خصوص این قانون و اجرای آن جویا شدیم که در ادامه می‌آید.
جوکار ضمن اشاره به مزایای بیشمار راه‌اندازی سامانه مودیان تصریح کرد: تاکنون نحوه مالیات‌گیری در ایران به صورت خوداظهاری و علی‌الرأس بوده است. متاسفانه یک بانک اطلاعاتی قوی در مورد درآمد افراد نداریم. به طور کلی ضعف‌هایی در نظام مالیاتی کشور وجود دارد که باید برطرف شود. اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با این هدف صورت می‌گیرد که با اشراف به اطلاعات مودیان از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. برخی از افراد فرار مالیاتی دارند و هیچ‌گاه شناسایی نشده‌اند یا بخشی از فعالیت‌هایشان شناسایی شده‌ است. با استفاده از سامانه مودیان می‌توانیم در راستای مقابله با آن‌ها گام برداریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر از کسانی مالیات می‌گیریم که اطلاعاتشان سهل الوصول است و در سطح خرد فعالیت دارند. در واقع ما به صورت خرده‌ای مالیات دریافت می‌کنیم و از فعالیت‌هایی که سودهای کلان دارند، مالیات نمی‌گیریم. ما برخی قوانین را در کشورمان داریم که زیاد کارآیی ندارند. به طور مثال قانون معافیت مالیاتی در مناطق محروم را مصوب کرده‌ایم. در حالی که در این مناطق اتفاق خاصی نمی‌افتد. به طور مثال، صنایع مناطق محروم به ویژه در حوزه معادن و فولادی مزیتی برای این مناطق ندارند و در عین حال از مالیات معاف شده‌اند. این مسائل با عدالت در اخذ مالیات مغایرت دارد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه هر کسی که بیشتر در دسترس باشد ما برای مالیات‌گیری به سمتش می رویم. کسانی که پنهان‌کاری دارند و اطلاعاتشان شفاف نیست از مالیات‌گیری دولت در امان هستند. این به معنای بی‌عدالتی در مالیات ستانی است و باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کنیم.
به گفته جوکار، ابتدایی‌ترین لازمه مالیات‌گیری در کشور این است که همه چیز شفاف باشد. همه چیز از طرف مالیات‌دهنده و مالیات‌گیرنده  باید در کمال شفافیت باشد تا در نهایت جامعه از مزایای آن بهره‌مند شود. اصلاح نظام مالیاتی کشور و برخورداری از یک سیستم مالیات‌گیری درست به نفع تمام جامعه است. درآمدهای حاصل از مالیات را می‌توان برای اداره بهتر به کار انداخت و در راستای توسعه کشور گام برداشت. این درآمدها در پروژه‌های عمرانی در شهرها و روستاها به کار گرفته می‌شود و ضمن افزایش اشتغال به توسعه و آبادانی کشور می‌انجامد.
وی در ادامه گفت: بهتر است مردم را در مورد مزایای اصلاح نظام مالیات‌گیری کشور آگاه کنیم. اطلاع رسانی به مردم در مورد لزوم بهبود سازوکار مالیات‌گیری در کشور می‌تواند به اجرای بهتر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان منجر شود. باید برای مردم توضیح دهیم که مالیات‌گیری صحیح در نهایت به نفع جامعه است و مردم از مزایای آن بهره مند می‌شوند.
جوکار در ادامه گفت: در حال حاضر درآمد کشورهای پیشرفته از مالیات به دست می‌آید و منبع دیگری حتی برای هزینه‌های جاری دولت وجود ندارد. نکته مهم این است که تعامل بین مالیات دهندگان و مالیات گیرندگان باید به درستی برقرار شود. این طور است که مالیات دهنده انگیزه لازم را برای اعطای مالیات پیدا می کند. زیرا می داند که در نهایت این پروسه به نفع همه و از جمله خودش است.
وی در پایان گفت: فعالیت‌های واسطه‌ای، مخرب و دلالی در تمامی کشورها انجام می‌شود. مهم این است که با راه‌اندازی سامانه مودیان، کشور به یک بانک اطلاعاتی جامع دسترسی می‌یابد و می‌توانیم با تکمیل اطلاعات و اخذ مالیات‌های سنگین‌تر از فعالیت‌های سوداگرانه از طریق این سامانه، سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهیم. سامانه مودیان می‌تواند به ما کمک کند تا سازوکار عادلانه‌تری برای اخذ مالیات داشته باشیم و به افزایش درآمدهای دولت و کاهش کسری بودجه‌اش کمک کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر