18 تير 1401 - 13:30
کارشناس پولی و بانکی:

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها اصلاح نظام بانکی را به همراه دارد

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: اقدام دولت سیزدهم در شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها، اقدامی مثبت بوده است و می‌توان آن را گامی موثر در جلب اعتماد مردم، افزایش کارایی و اثربخشی و چابکی نظام بانکی دانست.
کد خبر : ۱۳۴۳۶۵
شعبه بانک

به گزارش ایبِنا، کاظم چاوشی در مورد شفاف سازی صورت های مالی بانک های دولتی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین ایرادها در بحث بودجه بانک های دولتی، نبود شفافیت بودجه آنهاست.


وی با بیان اینکه تاکنون صورت‌های مالی و عملکرد بانک های مورد نظر، شفاف نبوده است، اضافه کرد: با وجود بهره مندی از منابع و امکانات ارزان کشور (حمایت های دولتی)، این بانک ها فاقد سودآوری لازم بوده اند، همچنین با وجود هزینه های اداری و عمومی نسبتاً بالا و گزارش‌های غیر شفاف و ... شاهد انحراف منابع بودجه‌ای و ناکارآمدی بانک های دولتی هستیم.

این کارشناس پولی و بانکی ادامه داد: انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها، چراغ شفافیت را در حوزه بانکی روشن کرده است و ادامه این کار اصلاح نظام بانکی را به همراه خواهد داشت.
وی اقدام دولت در شفاف سازی صورت های مالی بانک ها را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: این اقدام را می‌توان گامی موثر در جلب اعتماد مردم، افزایش کارایی و اثربخشی و چابکی دولت دانست.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: این اقدام همچنین یک چشم انداز کلی از وضعیت دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام و عملکرد آنها را نشان می دهد و با این عمل، بازار بانکی رقابتی تر می شود و سپرده‌گذاران با چشمی بازتر و با اطلاعات مالی بیشتر می توانند در انتخاب بانک عمل کنند.


*ابزاری برای کنترل نابسامانی‌ها و اصلاح نظام بانکی


چاوشی بیان کرد: انتشار شجاعانه این صورت‌های مالی، شفافیت از دست رفته نظام بانکی دولتی را برمی‌گرداند و می‌توان امیدوار بود که این مساله ابزاری برای کنترل همه نابسامانی‌های سال‌های اخیر، چالش‌ها و... باشد و راه را برای اصلاح نظام بانکی هموارتر سازد.

وی افزود: بهبود نسبت کفایت سرمایه، کاهش زیان انباشته و کاهش مطالبات معوق به واسطه انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی، از تأثیرات مثبت بر عملکرد آتی بانک های دولتی خواهد بود.  
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شفاف سازی صورت‌های مالی منجر به ارزیابی بانک های دولتی از خود و بانک‌های رقیب خواهد شد، ادامه داد: این موضوع باعث افزایش رقابت و بالا بردن کارایی و بهره وری بانک‌های دولتی می شود.
وی خاطر نشان کرد: بانک‌های دولتی نیز در معرض ارزیابی توسط سپرده گذاران بالقوه و بالفعل و همچنین فعالان اقتصادی قرار می‌گیرند و این امر در نهایت به چابکی دولت و بهبود عملکرد بانک‌های مذکور  منجر می‌شود.



*شفاف‌سازی راهکاری برای مبارزه با فساد


این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی مردم، میزان اطلاع از وضعیت بانک‌های دولتی از بعد دارائی، بدهی، درآمد و هزینه آنهاست، گفت: دولت با انجام شفاف سازی، دغدغه های مردم را در این خصوص کاهش می دهد، زیرا سرمایه گذاران به راحتی می توانند میزان کسب درآمد و هرینه کرد آنها را در صورت‌های مالی مشاهده و همچنین می توانند مصرف منابع دریافتی را ردیابی کنند.

وی تاکید کرد: دولت با انجام این کار، خود را به عنوان خدمتگزار و حامی مردم معرفی می‌کند و فرهنگ شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را که همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده است را در جامعه گسترش می دهد.
این کارشناس پولی و بانکی افزود: با این اقدام، شبهه ناکارآمدی بانک های دولتی در میان افکار عمومی از بین خواهد رفت و اعتماد عموم در خصوص سرمایه گذاری و یا دریافت تسهیلات از بانک های دولتی باز خواهد گشت.


چاوشی ادامه داد: اطلاعات پایه، مفید و شفافی از عملکرد واقعی بانک های دولتی در اختیار عموم و استفاده کنندگان از صورت های مالی شفاف قرار می گیرد تا بدین وسیله، بتوانند تصمیمات درست و منطقی در خصوص سرمایه‌گذاری احتمالی در صورت ورود به بازار سرمایه اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: مشخص خواهد شد که بانک‌ها از چه محلی درآمد کسب کرده و آن را در چه محلی مصرف می کنند. میزان منابع و مصارف بانک‌ها را به وضوح مشخص می سازد و میزان کسری و مازاد سود پرداختی به راحتی برای مردم قابل پیگیری است.

این کارشناس پولی و بانکی با خاطر نشان کردن اینکه نرخ موثر سود پرداختی برای دولت و مردم به وضوح نمایان می‌شود، افزود: میزان مطالبات سوخت شده و هزینه مطالبات مشکوک الوصول برای مردم و دولت مشخص و قابل پیگیری خواهد شد.

به گفته وی، مشخص شدن اطلاعات بدهکاران بانکی در یادداشت تسهیلات و تعهدات کلان و مرتبط، مشخص شدن ریسک‌های مترتب بر صنعت بانکداری، روشن شدن وضعیت دارایی و بدهی های ارزی، میزان بدهی بانک‌ها به صندوق بازنشستگی، مشخص شدن نسبت کفایت سرمایه برای مردم و میزان بدهی دولت به بانک‌ها یا بالعکس، بالا رفتن رقابت و بهبود شفافیت و الزام مدیران بانک‌های دولتی به پاسخگویی از دیگر مزایای شفاف شدن صورت های مالی بانک‌ها است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر