20 تير 1401 - 15:41
نماینده سابق مجلس:

حفظ بهبود متغییرهای پولی نیازمند اصلاح بودجه است

نماینده سابق مجلس گفت: بهوبد متغییرهای پولی و مدیریت پایه پولی و حرکت کاهشی در این زمینه خوب است، ولی برای حفظ آن باید اصلاح بودجه مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : ۱۳۴۴۲۵
ایرج ندیمی

ایرج ندیمی، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا؛ در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به روند روبه ‌بهبود متغییرهای پولی در ماه‌های گذشته، می‌توان چشم‌انداز مثبتی از وضعیت شاخص‌های پولی در ماه‌های آتی داشت، گفت: هر کدام از متغییرهای موجود در اقتصاد کشور دارای یک عدد گذاری است که بخش عمده ای از آن در نظام پولی کشور تعریف می شود.


وی در ادامه اضافه کرد: مسائلی مربوط به حوزه نقدینگی و آثارش بر تورم و عناوینی نظیر آن را در طول این سال ها شاهد بوده ایم، بنابراین متغییرهای اقتصادی به طور عام و کلان در رابطه با رشد نقدینگی و پایه پولی می تواند تعیین کننده و اثرگذار باشد. برفرض در این مدت یا یکسال اخیر دولت تلاش کرده از راه عدم پرداخت و یا دریافت از مردم نقدینگی را به کنترل درآورد، اما در همین راستا هنوز مسائل کلانی مانند رتبه بندی معلمان یا افزایش حقوق بازنشستگان مبهم باقی مانده است.   


این کارشناس اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: بخش عمده ای از این مباحث که در رابطه با میانگین های ماهانه رشد نقدینگی مطرح می شود به درصد حجم نقدینگی ارتباط دارد که بیانگر رشد آن است و این علامت را می دهد که در ماه ها یا سال های آتی این روند قابل حفظ نخواهد بود مگر اینکه اتفاقات دیگری از جهت میزان درآمد و تراز یا جهت دهی بخش عمده ای از منابع به درآمدهای برون مرزی روی دهد. 


نماینده سابق مجلس دراین باره تاکید کرد: تمام آنچه که در راستای مدیریت پایه پولی چه به صورت نقطه به نقطه و چه به شکل ارزیابی نشان داده می شود که نسبت به سال قبل با تحولاتی روبرو بوده و برفرض از میزان نقدینگی ۳۴ و پایه پولی ۳۰ درصد در دوازده ماهی که در آن قرار داشتیم، حرکت کاهشی صورت گرفته، خوب است  ولی در مجموع این روند باید قابل حفظ باشد و تحت شرایطی می توان آن را حفظ کرد که اتفاقات دیگری در اقتصاد ایران از جهت اصل درآمد و نقش متغییرها روی دهد. بنابراین باید چند مورد را در نظر داشت که یکی از آنها مربوط به اصلاح بودجه است و چنانچه این اتفاق روی ندهد، تعیین کننده نخواهد بود.


ندیمی دراین خصوص چنین توضیح داد: بودجه سالیانه کشور در هر صورت با کسری روبرو است و برای اینکه بتوانیم این مشکل را برطرف سازیم طبیعتا اصلاح آن اولین کاری است که با توجه به تولید ناخالص، یا نرخ ارز در بازار آزاد و یا نقدینگی باید در دستور کار قرار گیرد. با این کاربخش عمده ای از هزینه های اجتناب پذیر دولت مانند هزینه های مربوط به بخش اداری یا انضباط پولی یا مواردی مربوط به مسائل اقتصادی انجام خواهد گرفت.


وی در این رابطه بیان کرد: در رابطه با عوامل موثر بر تورم و شناسایی ابزارهای کنترل آن مشخص است که با نوعی تفکر از نظر تورم روانی یا وارداتی روبرو هستیم که چنانچه مدیریت نشود، باید به چاپ پول و مانند آن رو آورد که اثر منفی برجای خواهد گذاشت. 
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر