21 تير 1401 - 15:48
عضو کمیسیون اقتصادی:

امتیاز چک صیادی، اعتبارسنجی متقاضی است

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: امتیاز قانون جدید چک( چک صیادی)، حساب و کتاب آن است زیرا براساس اعتبار، دسته چک به متقاضی تعلق می گیرد.
کد خبر : ۱۳۴۴۶۳
نظری خانقاه

سید غنی خانقاه نظری، عضو کمیسیون اقتصادی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای چک جدید صیادی گفت: متاسفانه ایراد اساسی قانون قبلی چک، بی توجهی به اعتبار متقاضی بود. 


وی در ادامه اضافه کرد: پیش از چک صیادی صدور دسته چک برای فردی که معاملات معمولی انجام می داد، بدون محدودیت بود، در حالیکه هیچ کشوری در این زمینه چنین بی مبالات رفتار نمی کرد. بدون تردید، صدور چک با آن روش دلیل محکمی برای افزایش زندانی های مالی و کلاهبرداری است زیرا با اتکا به آن معاملات بدون پشتوانه صورت می گرفت و پرونده های میلیونی تشکیل می شد. 


این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص یادآور شد: برخی از قوانین کشور بسیارکهنه است و به ۱۳۱۳ برمی گردد. به عنوان نمونه قانون تجارت دارای ایرادات واشکالات فراوانی است و یکی از این موارد تعقیب کیفری قرار نگرفتن صادرکننده چک براساس ماده ۱۳ است. 


نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امتیاز قانون جدید چک، حساب و کتاب آن است زیرا براساس اعتبار، دسته چک به متقاضی تعلق می گیرد. بنابراین قانون جدید چک سبب شده هم بانک ها راحت تر عمل کنند و هم از میزان پرونده ها قوه قضائیه کاسته شود.


خانقاه نظری دراین رابطه افزود: امتیاز دیگر چک صیادی این است که دیگر شاهد چک بی محل و گرفتاری های آن نخواهیم بود. البته این کار به راحتی صورت نگرفت و بابت انجام آن بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی زمان زیادی هزینه کرد که ایرادات آن هم انشاالله با همکاری بانک مرکزی اصلاح خواهد شد. 


وی در ادامه بیان کرد: چک صیادی از سوی جامعه هم مورد پذیرش قرار گرفته، به خصوص گروهی که با چک بی محل گرفتار دردسرهایی شده بودند. عُقلا جامعه این شیوه جدید را قبول دارند و بسیار امیدوارکننده است. 


عضو کمیسیون اقتصادی درباره ایرادات آن چنین توضیح داد: انتقادات بازاری های سنتی درباره ننوشتن چک در وجه حامل را باید مورد توجه قرار داد زیرا عده زیادی را در برمی گیرد و گردش مالی خوبی هم دارند. نیاز است تا با آموزش نگرانی آنها را برطرف ساخت. علاوه براین وقتی اعتبارسنجی برای صادرکننده چک صورت می گیرد، نباید نگران نوشتن چک در وجه حامل بود.      
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر