اقتصاد بریتانیا از نفس افتاد

به گفته تحلیل گر ساکسو بانک، بحران انرژی و تورم، اقتصاد بریتانیا را تخریب کرده است.
کد خبر : ۱۴۰۴۰۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز دوشنبه، کریستوفر دمبیک، رئیس بخش تحلیل کلان بانک ساکسو، در یادداشتی تحقیقاتی گفت: بریتانیا بسیار بیشتر شبیه بازار نوظهور به نظر می‌رسد.  این تحلیل گر به بی‌ثباتی سیاسی، اختلالات تجاری، بحران انرژی و افزایش سرسام‌آور تورم به عنوان شاخص‌های اصلی این تغییر اشاره کرد. وی نوشت: آنچه که برگزیت به خودی خود انجام نداده، همراه با کووید و تورم بالا موفق به انجام آن شده است.


اقتصاد انگلستان تخریب شده است. به گفته وی، تنها چیزی که این کشور را از  بازار نو ظهور شدن، منع می‌کند، بحران ارزی است، ارزش پوند انگلیس با وجود همه شرایط مخالف اقتصاد کلان ثابت است. او گفت: هفته گذشته پوند در برابر یورو تنها ۰.۷۰ درصد و در برابر دلار آمریکا ۱.۵۰ درصد کاهش یافت. شرط ما: پس از عدم قطعیت برگزیت، نمی‌دانیم چه چیزی می‌تواند ارزش پوند را تا سقوط آزاد سوق دهد.

این تحلیلگر ساکسو پیشنهاد کرد که همه نشانه‌ها حاکی از دردسر بیشتر در اقتصاد این کشور است. وی به ثبت نام خودرو‌های جدید اشاره کرد که اغلب به عنوان شاخص اصلی سلامت اقتصاد بریتانیا تلقی می‌شود که طبق گزارش‌ها در ماه گذشته با ۱۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل از ۱.۸۳۵ میلیون در جولای ۲۰۲۱ به ۱.۵۲۸ میلیون رسید.

دنبیک خاطرنشان کرد: این پایین‌ترین سطح از پایان دهه ۱۹۷۰ است و افزود: رکود اقتصادی فعلی طولانی و عمیق خواهد بود و گریز ساده‌ای در کار نیست. از نظر ما این خیلی نگران کننده است. بانک انگلستان ارزیابی کرد که این رکود در حالی که تولید ناخالص داخلی ۱.۷۵ درصد کمتر از سطوح امروزی در اواسط سال ۲۰۲۵ است، ادامه خواهد داشت.

هفته گذشته بانک مرکزی انگلیس هشدار داد که اقتصاد بریتانیا در اواخر سال جاری وارد طولانی‌ترین رکود خود از زمان بحران عظیم مالی خواهد شده و تولید اقتصادی هر سه ماه از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد. احتمالاً افزایش قیمت گاز طبیعی افزایش پیدا می‌کند. این بانک پیش بینی کرد تا تورم قیمت مصرف کننده را از ۹.۴ درصد در ژوئن به ۱۳.۳ درصد در اکتبر برساند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر