رشد اقتصادی عربستان سعودی از آمریکا پیشی می‌گیرد

پس از رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری، اقتصاد عربستان در حال بهبود است.
کد خبر : ۱۴۰۶۶۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، به گفته صندوق بین‌المللی پول (IMF)، احتمالا قیمت‌های بالای نفت، رشد اقتصادی عربستان سعودی را در سال جاری بیشتر از ایالات متحده خواهد کرد. در گزارش پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی عربستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷.۶ درصد رشد خواهد داشت که سریع‌ترین نرخ رشد نزدیک به یک دهه اخیر است.

پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده تا سال ۲۰۲۳ شاهد تورم بالایی باشد و برآورد‌ها از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به میزان ۲.۳ درصد و کمتر از نصف نرخ ۵.۷ درصدی سال گذشته باشد. رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از همه‌گیری کووید در سال ۲۰۲۰ متضرر شد و اقتصاد آن، در مقایسه با رقم ۲.۳ درصد ایالات متحده  ۳.۴ درصد کاهش یافت.

در این گزارش آمده: احتمال دارد که عربستان سعودی یکی از سریع‌ترین اقتصاد‌های دارای رشد جهان در سال جاری باشد که به دلیل اصلاحات گسترده حامی کسب‌وکار و افزایش بالای قیمت نفت و بهبود قدرت تولید از رکود ناشی از همه‌گیری است. به گفته صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز اقتصادی به این بستگی دارد که آیا عربستان از درآمد اضافی نفت خود بیش از حد خرج کند یا خیر.

این صندوق خاطرنشان کرد که اقتصاد ایالات متحده با شرایط نامناسبی روبروست، به طوری که انتظار می‌رود نرخ تورم در سال جاری به طور متوسط ​​۶.۶ درصد باشد که از نرخ فعلی ۸.۵ درصد کمتر است. در همین حال، انتظار می‌رود عربستان سعودی میانگین تورم ۲.۸ درصدی را در طول سال جاری حفظ کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر