05 شهريور 1401 - 15:58

رکورد قیمت برق در بازارهای آلمان و فرانسه

رکورد قیمت برق در بازارهای آلمان و فرانسه
بحران تامین برق در اروپا روز به روز بدتر می‌شود و بازارهای آلمان و فرانسه را از بین می‌برد.
کد خبر : ۱۴۰۸۴۲

 به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، به گزارش بلومبرگ، روز جمعه قیمت برق در دو بازاراصلی اتحادیه اروپا شاهد افزایش شدیدی بود که رهبران این اتحادیه را وادار کرد تا جلسه اضطراری به منظور بحث در مورد بحران تامین برق و کنترل آن را تشکیل دهند. روز جمعه، بهای قرارداد آتی فرانسه در بورس انرژی اروپا حدود ۲۵ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

معادل آلمانی آن نیز با افزایش ۳۳ درصدی به ۹۹۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که در این هفته نزدیک به ۷۰ درصد افزایش قیمت داشت. هفته گذشته، قیمت گاز و برق در سراسر این منطقه پس از آنکه شرکت عظیم انرژی دولتی روسیه، گازپروم اعلام کرد قصد دارد تنها توربین عملیاتی خط لوله نورد استریم ۱ را به دلیل تعمیر و نگهداری تعطیل کند، افزایش یافت. انتقال گاز از طریق این مسیر از ۳۱ آگوست تا ۲ سپتامبر به طور کامل متوقف خواهد شد.

این افزایش به طور اجتناب ناپذیری به تورم در سراسر قاره اروپا دامن می‌زند و وضعیت مالی خانوار‌ها و مشاغل را در معرض تهدید قرار می‌دهد. آخرین اخبار هم خطر رکود و هم کمبود انرژی زمستانی پیش بینی شده در این منطقه را تشدید کرد. از اواخر ماه جولای، خط لوله گاز نورد استریم ۱ با ۲۰ درصد ظرفیت کامل خود به دلیل تعطیلی چندین توربین گاز، مورد استفاده قرار گرفته است. یکی برای تعمیر به مونترال فرستاده شد و به دلیل تحریم‌های کانادا علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین در آنجا گیر کرد. به درخواست آلمان، اتاوا در ماه جولای، معافیت توربین‌ها را صادر کرد و یکی از آن‌ها را فرستاد، اما گازپروم با استناد به بی‌نظمی در اسناد، تحویل آن را رد کرد.

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر