20 شهريور 1401 - 09:43
در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری؛ مانعی برای فرار مالیاتی

تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری بر شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار تاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین افداماتی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است.
کد خبر : ۱۴۱۰۶۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری قرار است که با همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات به زودی عملیاتی شود. این کار بر شرایط اقتصادی کشور درامر شفاف‌سازی اقتصادی و فرار مالیاتی بسیار اثرگذار خواهد بود که در گفتگو با کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.


محمد رزاقی، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌‎وگو با ایبِنا درباره تفکیک حساب‎های تجاری و غیر تجاری گفت: یکی از کار‌های مفیدی که کشور را به شفافیت مالی بیشتری خواهد رساند، دریافت مالیات به خصوص از حساب‌هایی است که گردش مالی بالایی دارند، زیرا در اقتصاد بسیار کمک کننده خواهد بود. البته باید درنظر داشت، شفاف‌سازی اقتصادی تنها با تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری محقق نخواهد شد، باید سیستم به شکلی تعبیه شود که بتواند در تنظیم‌گری اقتصادی تاثیر گذارد.


وی در ادامه بیان کرد: تاثیرگذاری بیشتر این مسئله در شرایطی خواهد بود که مبلغی تعیین کنند و تراکنش بیشتر از آن تجاری اعلام شود، البته این موضوع نیاز به روزآمد کردن سیستم سازمان مالیاتی دارد تا بتواند به خوبی از آن بهره‌برداری کرده و پدرخوانده‌های زیرزمینی را ردیابی کند.


این کارشناس امور مالیاتی در این خصوص اظهار داشت: مالیات تفکیک حساب‌های شخصی و غیرشخصی نیاز به زیرساخت دارد که در صورت انجام این کار در جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار موثر واقع خواهد شود، منتها برای انجام این کار باید آموزش مورد توجه قرار گیرد. قانون هر اندازه که خوب و مفید هم باشد، بدون انجام اطلاع‌رسانی نتیجه مورد نظر را به دست نمی‌آورد، چنانچه در این زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی ملاک عمل قرار گیرد حتی در قاچاق کالا هم می‌تواند موثر واقع شود.

 

 

تفکیک حساب بر شفافیت اقتصادی موثر است


وحید عزیزی، کارشناس امور مالیاتی نیز در این رابطه به خیرنگار ایبِنا گفت: گام بعدی نظارت دستگاه‌های حاکمیتی بر جریانات مالی و تبادلات ریالی در کشور بعد از ساماندهی دستگاه‌های پرداخت که با همکاری بانک مرکزی در حال انجام است، تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از حساب‌هایی که برای کسب و کار و مباحث اقتصادی فارغ از فعل وانفعالات روزمره به کار گرفته می‌شود، به عنوان حساب تجاری اعلام شده که متصل به درگاه پرداخت هستند و قسمت دیگر آن هم در آینده اعلام خواهد شد. بعد از شروع این فرایند حساب‌های شخصی که رفتار مشکوک به تجاری دارد از جمله اینکه گردش یا تعداد واریزی بالایی دارد، حساب تجاری تلقی خواهد شد و باید مطابق با قوانین مالیاتی رفتار کنند.


این کارشناس امور مالیاتی در این رابطه اظهار داشت: حرکت فوق بر شفافیت مالیاتی بسیارتاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است. به نظر می‌رسد با این حرکت فرار‌های مالیاتی نیز رو به کاهش گذارد و برای بهبود اقتصاد کشور اثربخش باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر