23 شهريور 1401 - 20:48

اقتصاد مولداوی در آستانه سقوط قرار گرفت

نخست وزیر مولداوی هشدار داد که افزایش قیمت گاز و کمبود منابع روسیه می تواند به اقتصاد مولداوی آسیب جدی وارد کند.
کد خبر : ۱۴۱۳۶۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، ناتالیا گاوریلیتا، نخست وزیر مولداوی گفت: با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم، ممکن است اقتصاد مولداوی با شوک مضاعف قطع گاز روسیه و قیمت فوق العاده بالای انرژی مواجه شود.

به گفته گاوریلیتا، این کشور که یکی از فقیرترین کشور‌های اروپایی است، آماده تمام سناریو‌ها می‌شود، تورم سالانه‌ بیش از ۳۰ درصد و ضرب الاجل اول اکتبر برای مذاکره بازپرداخت بدهی با گازپروم روسیه در پیش است. او گفت که بدون هیچ پیشرفتی در مذاکرات، ممکن است گاز در آینده نزدیک به طور کامل قطع شود.

مولداوی، جمهوری شوروی سابق با ۲.۶ میلیون نفر که بین اوکراین و رومانی قرار گرفته، به شدت به گاز روسیه متکی است. اکتبر گذشته، گازپروم و شرکت بزرگ انرژی مولداوی، مولدوواگاز، قرارداد بلندمدت تامین گاز خود را به مدت پنج سال دیگر تا سپتامبر ۲۰۲۶ تمدید کردند.

 با این حال، مولدوواگاز پس از افزایش شدید قیمت‌ها در قرارداد به این شرکت عظیم گاز روسیه، در تلاش است تا به تعهدات پرداخت خود به این شرکت عظیم گاز روسیه عمل کند. گاوریلیتا گفت: حتی اگر گازپروم به تحویل ادامه دهد، ما همچنان باید مصرف را کاهش دهیم، زیرا قیمت‌ها بسیار بسیار بالا هستند. قیمت‌ها در طول زمستان به رشد خود ادامه خواهد داد.

به عنوان بخشی از اقدامات برای تحمل این وضعیت، دولت مولداوی سیستم گرمایشی در پایتخت کیشیناو را از گاز به نفت تغییر داده و قصد دارد مصرف را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. همچنین مقام‌ها مذاکراتی را برای عرضه گاز بالقوه با قیمت مقرون به صرفه‌تر با رومانی آغاز کرده اند.

 

 

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
۰
چکار مولداوی داری از اقتصاد خودمون بگو
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها