24 شهريور 1401 - 20:01

"فیچ" برآورد رشد جهانی را کاهش داد

بر اساس داده‌های گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سپتامبر ۲۰۲۲، مؤسسه رتبه‌بندی فیچ تخمین‌های رشد اقتصادی جهانی خود را کاهش اما پیش‌بینی رشد اقتصاد ترکیه را افزایش داد.
کد خبر : ۱۴۱۳۸۵

به گزارش ایبِنا به نقل از ترکیش، این آژانس رتبه‌بندی جهانی پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۴ درصد رشد کند که این رقم ۰.۵ درصد نسبت به برآورد ۲.۹ درصدی ماه ژوئن کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ رشد ۱.۷ درصدی ثبت کند که یک درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی ۲.۷ درصد است.

برایان کولتون، اقتصاددان ارشد این مؤسسه گفت: «ما در ماه‌های اخیر با بحران گاز در اروپا، شتاب شدید افزایش نرخ بهره و تشدید رکود دارایی در چین، طوفانی کامل برای اقتصاد جهانی داشتیم.»

پیش‌بینی کنونی مؤسسه قطع کامل یا تقریباً کامل گاز خط لوله روسیه به اروپا را در نظر گرفته است. علی‌رغم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای یافتن راه‌حل‌های جایگزین، کل عرضه گاز اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و تأثیرات آن از طریق زنجیره‌های تأمین صنعتی محسوس خواهد بود.

فیچ اعلام کرد که انتظار می‌رود، منطقه یورو و بریتانیا در اواخر سال جاری وارد رکود شوند، در حالی که پیش‌بینی کرد اقتصاد ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ دچار رکود خفیف شود.

این آژانس انتظار دارد اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ رشد ۲.۶ درصدی داشته باشد اما در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی به میزان ۰.۱ درصد کاهش یابد که علت آن تأثیر بحران گاز طبیعی خواهد بود و این میزان نسبت به پیش‌بینی ژوئن به ترتیب ۰.۳ و ۲.۲ درصد کاهش داشته است.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۷ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۰.۵ درصد رشد کند که به ترتیب ۱.۲ و یک درصد کاهش ثبت شده است.

تورم بالا و پایدار، افزایش انتظارات تورمی کوتاه‌مدت و بازار کار، فدرال رزرو، بانک انگلستان (BOE) و بانک مرکزی اروپا (ECB) را وادار کرده است که در ماه‌های اخیر رفتار سختگیرانه داشته باشند و نرخ‌های سیاستی با سرعتی بسیار بیشتر از میزان کنونی در این گزارش آمده است.

انتظار می‌رود اقتصاد چین در سال جاری ۲.۸ درصد و در سال آینده ۴.۵ درصد رشد کند  که به ترتیب ۰.۹ و ۰.۸ درصد کاهش یافته است زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان با محدودیت‌های همه‌گیر کووید-۱۹ و رکود طولانی‌مدت املاک دست و پنجه نرم می‌کند.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۵.۲ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان  ۲.۹ درصد رشد کند.

برآورد اخیر برای سال ۲۰۲۲ یک تجدید نظر رو به بالا نسبت به رقم قبلی است که پیش‌بینی می‌کرد اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ رشد ۴.۵ درصدی داشته باشد.

فیچ اشاره کرد که اقتصاد ترکیه در سه ماهه دوم با افزایش مصرف و صادرات، رشد قوی نشان داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر