هشدار بحران مالی اتحادیه اروپا

هشدار بحران مالی اتحادیه اروپا
بانکداران وال استریت بحران مالی اتحادیه اروپا را هشدار دادند در حالی که مشکلات اقتصاد پیشرفته منطقه یورو، خطرات جدی برای این اتحادیه ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۱۴۱۸۲۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی،  تحلیل گران گفته‌اند که منطقه یورو در معرض سقوط مالی در همان مقیاس بحران یک دهه پیش است. روز جمعه گزارش شد که آن‌ها از طرح حمایت‌های عظیم انرژی آلمان به عنوان تهدید اصلی ثبات این اتحادیه یاد کردند. بر اساس این گزارش، تحلیل گران بانک وال استریت نگرانی‌هایی را از نوسان‌های بازار اوراق قرضه و برنامه‌های دولت‌های اروپایی برای استقراض مبالغ هنگفتی مطرح کرده‌اند.

آن‌ها گفتند که بسته حمایتی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به ارزش ۲۰۰ میلیارد یورو (۱۹۵ میلیارد دلار) و با هدف مقابله با افزایش شدید قیمت انرژی، ممکن است رکود آینده را کاهش دهد، اما خطراتی هم به همراه دارد. این خطرات به این سوال مربوط می‌شود که این بسته چگونه تامین مالی می‌شود و می‌تواند بر تورم، سود اوراق قرضه آلمان، نرخ معیار بانک مرکزی اروپا و برنامه‌های استقراض سایر کشور‌های یورو که ممکن است همین کار را انجام دهند، تاثیر بگذارد.

کریستین شولز، معاون اقتصاددان ارشد اروپایی در سیتی، با اشاره به ورشکستگی اخیر بازار اوراق قرضه بریتانیا پس از کاهش مالیات بدون بودجه توسط دولت، گفت: خطر این است که دیگران از این وضعیت پیروی کنند. شولتز توضیح داد که آلمان به دلیل نسبت پایین بدهی به تولید ناخالص داخلی و نیاز‌های مالی خارجی پایین‌تر، می‌تواند از عهده هر گونه تامین بدهی برآید، اما این بسته حمایتی می‌تواند در را برای کشور‌هایی که از نظر مالی کمتر محتاط هستند، بگشاید تا مبالغ زیادی را وام بگیرند و بدهی جدید ایجاد کنند؛ که به طور بالقوه می‌تواند به مشکلاتی مانند بریتانیا، منجر شود. تحلیل‌گران سیتی پیش‌بینی کردند که تامین بدهی آلمان می‌تواند سیاست سخت‌تر بانک مرکزی اروپا را تحمیل کند، که به دنبال آن هم می‌تواند باعث افزایش سود در منطقه یورو شود. شولز هشدار داد: خطر این است که در حال حاضر همین پویایی (همانطور که در بریتانیا دیده می‌شود) در این قاره نیز تکامل یافته است.

داده‌های ساکسو بانک هم نشان داد که شاخص استرس بانک مرکزی اروپا برای سیستم مالی منطقه یورو که ناظر بر تنش‌ها در بازار‌های اوراق قرضه، سهام و پول است، از زیر ۰.۱ در ابتدای سال جاری تا کنون به نزدیک ۰.۵ رسیده است. در طول بحران بدهی منطقه یورو در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، این شاخص از ۰.۶ فراتر رفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر