30 مهر 1401 - 10:16
یک مدیر حسابرسی در گفتگو با ایبنا:

فعالیت حسابرسی در محیط بکارگیری XBRL باید گسترش یابد

با سرعت رشد و توسعه روش XBRL و تسهیل استخراج گزارشات از آن، حسابرسان نیز نیازمند دانش و تخصص لازم در زمینه حسابرسی و نظارت اثربخش هستند تا از مخاطرات و اتهام‌های احتمالی آتی در خصوص عدم کارایی لازم و عدم کشف به موقع تقلبات در امان بمانند.
کد خبر : ۱۴۱۸۵۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سيستم گزارشگري XBRL (سيستم باركد گزاري اطلاعات صورت‌هاي مالي) به عنوان يك انقلاب در گزارشگري مالي تلقي شده كه هدف از بکارگیری آن در بازار سرمایه، گزارش دهی یکسان صورت های مالی و کمک بیشتر به استفاده کنندگان از اطلاعات و صورت های مالی است. استفاده کنندگان اطلاعات مالی، با استفاده از زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر نیازی به تبدیل اطلاعات از شکلی به شکل دیگر ندارند و این امر باعث افزایش سرعت گزارشگری و همچنین، استخراج اطلاعات قابل اتکا و کارا، خواهد شد.

رامین زمانی، مدیر حسابرسی (IACPA) در گفتگو با ایبنا با اشاره به مطلب فوق گفت: نظر به اهميت و مزاياي اين نوع گزارشگري، كشورهاي متعددي مانند: چين، اسپانيا، بلژيك، هلند، هند، ژاپن، انگلستان و آمريكا استفاده از XBRL را شروع كرده اند. علاوه براين ، بسیاری از کشورهای دیگر نیز با تشكيل كارگروه‌هاي مربوطه، در حال پياده‌سازي و تهيه زيرساخت‌هاي بكارگيري آن هستند. روند رو به رشد بكارگيري و استفاده از XBRL در دنيا، نشانگر اين است كه اين روش به عنوان آينده گزارشگري مالي محسوب شده و چه بسا موجب كنار گذاشتن روش‌هاي موجود براي گزارشگري مالي شود .

این کارشناس خبره اقتصادی بیان داشت: بستر سازی و مهیا نمودن زیرساخت های لازم برای پیاده سازی و استقرار این روش بسیار حائز اهمیت می باشد، که یکی از دو موضوع  اساسی در این زمینه، بستر فناوری اطلاعات مرتبط به آن و چگونگی کدگذاری اطلاعات صورت های مالی می باشد و موضوع دیگر استانداردهای بین المللی حسابداری (IFRS) که به عنوان پیش نیاز انجام این مهم مطرح است.

این حسابرس رسمی عنوان کرد: با توجه به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان باید گزارشات از قابلیت اتکای مناسب و لازم برخوردار باشند که این مهم توسط حسابرسان در قالب اعتبار به آنها ارائه می‌گردد، لذا با در نظر گرفتن توضیحات فوق، حسابرسان علاوه بر اینکه باید نسبت به استانداردهای بین المللی اشراف و آگاهی لازم را داشته باشند، می بایست از توان نظارت و رسیدگی به نحوه کارکرد کد گذاری اطلاعات و چگونگی نمایش گزارشات در این بستر هم برخوردار باشند.

وی افزود: بنابر این با سرعت رشد و توسعه روش XBRL و تسهیل استخراج گزارشات از آن، حسابرسان نیز نیازمند دانش و تخصص لازم در زمینه حسابرسی و نظارت اثربخش هستند تا از مخاطرات و اتهام های احتمالی آتی در خصوص عدم کارایی لازم و عدم کشف به موقع تقلبات در امان بمانند.

زمانی گفت: همانطور که در بسیاری از تحقیقات نیز مطرح گردیده است امروزه فعالیت حسابرسی داخلی در شرکت ها صرفا" توسط افرادی که دانش و تخصص حسابداری و حسابرسی دارند انجام نمی‌شود و الزاما" از تجربیات و مهارت های مهندسین صنایع و همچنین فناوری اطلاعات نیز کمک گرفته می شود؛ و حتی در برخی مواقع به صورت دائم همراه تیم حسابرسی داخلی و عضو گروه فعالیت می نمایند. لذا به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت حسابرسی مستقل در سازمان ها و شرکت هایی که روش زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر را استفاده می نمایند از تیمی متشکل از تخصص‌های حسابداری، حسابرسی، فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع استفاده می‌گردد.

این کارشناس خبره حسابرسی ابراز داشت: با درنظر گرفتن این موضوع که روش مذکور سرعت و دقت گزارشگری را افزایش می دهد، حسابرسی ارقام و اقلام صورت های مالی نیز باید با سرعتی متفاوت از فعالیت حسابرسی سنتی صورت گیرد و بدین منظور می بایست در این خصوص نیز تغییر و تحولی بنیادی ایجاد نماییم که حسابرسی مستمر و به هنگام در راستای اعتبار دهی گزارشات انجام گیرد.

وی افزود: بستر پیاده سازی اطلاعات و نحوه کدگذاری عناوین صورت های مالی در این روش از مهمترین بخش های موجود می باشد که حسابرسان با تیم متخصص و آگاه مورد اشاره می توانند اطمینانی نسبی از صحت کارکرد آن کسب نمایند و در ادامه در طول ارائه گزارشات و اطلاعات به رسیدگی و نظارت ضمنی بپردازند.

این مدیر حسابرسی بیان داشت: در این خصوص می توان پیشنهاد نمود نرم افزار حسابرسی متناسب با این روش گزارشگری، تهیه و بکارگرفته شود تا میزان اطمینان و اعتبار لازم گزارشات به درجه قابل قبولی افزایش یابد.

رامین زمانی گفت: در پایان لازم به توضیح است که حسابداران و حسابرسان به منظور بروزرسانی دانش و اطلاعات و همچنین ابقا خود در عصر بکارگیری از فناوری های نوین از جمله زبان گزارشگری توسعه پذیر لزوما" علاوه بر اینکه باید بر مباحث استانداردهای بین المللی حسابداری و حسابرسی مسلط باشند، می بایست توان درک و فهم لازم از سیستم های مورد استفاده و روش های کد گذاری اطلاعات را نیز کسب نمایند تا اینکه مجموعه تهیه ، تنظیم  و ارائه گزارشات و نظارت و حسابرسی در راستای پاسخ گویی به نیازهای استفاده کنندگان در مسیر اهدافشان کامل و کم نقص باشد.

برچسب ها: XBRL بانک حسابداری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها