قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت کاهش یافت
قیمت نفت از بالاترین سطح پنج هفته گذشته خود کاهش داشت.
کد خبر : ۱۴۱۸۸۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت نفت از بالاترین سطح پنج هفته گذشته خود کاهش داشت، در حالی که این بازار در پی افزایش‌های هفته گذشته به دلیل انتظار کاهش عرضه به دنبال کاهش تولید اوپک پلاس و پیش از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا سودآور بود. بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۵:۰۱ به وقت گرینویچ با ۸۱ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش به ۹۷.۱۱ دلار در هر بشکه رسید در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۹۱.۸۸ دلار در هر بشکه رسید که ۷۶ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش داشت.

هر دو قرارداد از ۳۰ آگوست به بالاترین حد خود رسیدند، اما روند افزایشی را حفظ نکرده و همراه با سهام‌های آسیا در تجارت ناچیز با ژاپن و کره جنوبی که برای تعطیلات رسمی بسته بودند، کاهش یافتند. به گفته یک تحلیل گر بازار: ممکن است ذخیره سود، دلیل اصلی فشار بر قیمت نفت امروز پس از افزایش طی پنج روز هفته گذشته باشد. پس از توافق کشور‌های اوپک پلاس، نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت بیشترین افزایش خود را از ماه مارس هفته گذشته به ثبت رساندند.

کاهش تولید اوپک پلاس، که پیش از تحریم اتحادیه اروپا بر نفت روسیه صورت گرفته، عرضه را در بازار محدود فعلی، تحت فشار قرار خواهد داد. تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت خام و محصولات نفتی روسیه به ترتیب در ماه دسامبر و فوریه اعمال خواهد شد.

تحلیل گران در یادداشتی گفتند: این روند کاهشی واضح است. بدیهی است که هنوز ابهام‌های زیادی در بازار وجود دارد، شامل اینکه چگونه عرضه نفت روسیه به دلیل ممنوعیت نفت اتحادیه اروپا و سقف قیمتی جی هفت و همچنین چشم انداز تقاضا با توجه به تصویر کلان رو به وخامت می‌رود.

تحلیلگران بانک‌ها و کارگزاری‌ها، پیش‌بینی قیمت نفت خام خود را افزایش داده‌اند و انتظار دارند نفت برنت در ماه‌های آینده به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. گفته می‌شود که کاهش احتمالی محدودیت‌های کرونا در چین در سه ماهه چهارم و در سال ۲۰۲۳ می‌تواند تقاضای نفت را بهبود بخشد و قیمت‌های نفت را افزایش دهد.

روز جمعه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را برای ایجاد اپراتور جدید برای پروژه نفت و گاز ساخالین-۱ تحت رهبری اکسون موبیل در خاور دور روسیه امضا کرد. تولید نفت در پروژه ساخالین-۱ از ۲۲۰ هزار بشکه در روز قبل از حمله روسیه به اوکراین به تنها ۱۰ هزار بشکه در روز در ماه جولای کاهش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر