زنگ رکود اقتصاد جهانی به صدا درآمد

زنگ رکود اقتصاد جهانی به صدا درآمد
صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هشدار رکود را به صدا در آوردند.
کد خبر : ۱۴۱۹۲۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، به گفته دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، ممکن است اقتصاد جهان در سال آینده وارد رکود شود، در حالی که بانک‌های مرکزی برای مقابله با افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش می‌دهند، اما در خلال این روند، رشد متوقف می‌شود.

این دو موسسه در گفتگوی غیرحضوری مشترکی صحبت کردند. مالپاس با اشاره به اینکه کند شدن رشد در اقتصاد‌های پیشرفته و کاهش ارزش پول در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه نشان دهنده وخامت وضعیت اقتصاد جهانی است، گفت: خطر واقعی رکود جهانی در سال آینده وجود دارد. وی افزود: کشورهای در حال توسعه با وجود مجموعه وسیعی از مشکلات با بحران مواجه هستند.

جورجیوا موافقت کرد که خطر رکود افزایش یافته است و خاطرنشان کرد که کشور‌هایی که به طور مشترک یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند در معرض خطر رکود هستند. وی افزود: ممکن است این کشور‌ها در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ رشد منفی را تجربه کنند.

بر اساس برآورد‌های صندوق بین المللی پول، ممکن است زیان جهانی ناشی از کندی رشد اقتصاد تا سال ۲۰۲۶ به ۴ تریلیون دلار برسد که معادل اندازه تولید ناخالص داخلی آلمان است. با این وجود، جورجیوا گفت که سیاست‌گذاران نمی‌توانند تورم را بدون اینکه اقداماتی برای مهار آن انجام دهند، حذف کنند.

امسال بسیاری از بانک‌های مرکزی نرخ بهره را افزایش داده‌اند تا با سیاست پولی سخت‌تر برای مقابله با تورم ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی و میراث سیاست‌های پولی و مالی ضعیف دوران همه‌گیری مبارزه کنند. بانک مرکزی اروپا در ماه گذشته، پس از افزایش ۵۰ واحدی در ماه جولای، برای اولین بار در بیش از یک دهه، نرخ پایه خود را به میزان بی سابقه ۷۵ واحد پایه افزایش داد.

فدرال رزرو ایالات متحده چندین افزایش نرخ را اعمال کرده، در حالی که بانک مرکزی انگلستان بیشترین افزایش نرخ بهره در بیش از ۲۰ سال گذشته را در ماه آگوست اعلام کرد و نرخ معیار خود را نیم درصد به ۱.۷۵ درصد افزایش داد که ششمین افزایش نرخ بهره از ماه دسامبر بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر