02 آبان 1401 - 09:03
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازار ارز بیش‌ترین ثبات نسبی را در میان بازار‌های اصلی داشت/ حرکت ارز به سمت بازار رقابتی

در سال‌های اخیر به وضوح دیده می‌شود که با ایفای نقش و بازار‌سازی بازار متشکل تلاطم‌های بازار ارز به حداقل خود رسیده است.
کد خبر : ۱۴۱۹۴۳

احمد لواسانی رئیس سابق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه دولت در بخش‌هایی وارد مقوله قیمت‌گذاری دستوری می‌شود، که مشکل و عارضه‌ای در آن وجود داشته باشد و این امر دائمی نخواهد بود، افزود: قیمت گذاری دستوری مقوله‌ کهنه‌ای در اقتصاد ماست که سال‌هاست نه تنها در رابطه با ارز بلکه در تمام بخش‌ها از آن رنج می‌بریم.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه اصلی دولت بر این است که قیمت‌گذاری با تعادل عرضه و تقاضا انجام شود، گفت: در رابطه با بازار متشکل با توجه به اینکه بازاری نوپا است، تا زمانی که عمق بیش‌تری پیدا کند و فعالین بیش‌تری در آن ورود کنند تا به ثبات کامل برسد، نیاز داریم که دولت در بخش‌هایی از آن ورود کند.

 

لواسانی افزود: قبل از تشکیل بازار متشکل شاهد تلاطم و تکانه‌های زیادی در بازار ارز بودیم که ضرر و زیان آن به مردم و دولت ضربه می‌زد. در صورتیکه در سال‌های اخیر به وضوح دیده می‌شود که با ایفای نقش و بازار‌سازی بازار متشکل تلاطم‌های بازار ارز به حداقل خود رسیده است بطوریکه در چند سال گذشته بازار ارز کمترین نوسان را بین بازار‌های اصلی داشته است و این بازار در برابر مسکن، خودرو، طلا و دیگر بازارهای اصلی ثبات نسبی داشته است.

 

رئیس سابق کانون صرافان در مورد دست‌هایی خارج از بازار ارز که به دنبال بر هم زدن این بازار بوده‌اند، گفت: البته این مسئله در تمام بازار‌ها وجود دارد. رفتار سودجویانه، سفته‌بازانه و همراه با رقابت ناسالم همیشه در بازار‌ها وجود داشته است اما چیزی که اهمیت دارد این است که کسانی که در بازار تصمیم‌گیر هستند به گونه‌ای عمل کنند که اگر این اتفاقات هم رخ داد کمترین ضرر و ضربه را وارد کند. پس نمی‌شود که همه مشکلات را به عوامل خارجی سپرد و برای آن باید تمهیداتی را در نظر گرفت. مواجهه با اینگونه بحران‌ها همواره در اقتصاد ما وجود داشته که بازار ارز هم از آن مستثنی نیست و باید با مدیریت درست و در نظر گرفتن تمهیدات لازم از آن عبور کرد.

 

 

حرکت بازار ارز به سمت بازار رقابتی

 

رئیس سابق کانون صرافان در رابطه با انتشار نرخ‌های خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها در وبگاه بازار متشکل ارز، گفت: حرکت به سمت بازار رقابتی اتفاق مبارکی است و این اقدام شروعی برای حرکت به سمت بازار رقابتی و آزاد است که در نتیجه آن هر فعال اقتصادی در یک بازار رقابتی و با نرخ مشخص شده می‌تواند خرید و فروش خود را انجام دهد. در حال حاضر نرخ ارز معاملاتی که در روز توسط صرافی‌ها انجام می‌شود، در تابلوی آن صرافی و در معرض عموم قرار‌ می‌گیرد. اکثر صرافی‌ها تارنما و سایتی هم دارند که نرخ ارز خود را روزانه در آن در معرض دید قرار می‌دهند.

 

وی در ادامه گفت: اقدامی که در بازار متشکل انجام شده، با فراهم شدن زیرساخت‌ها و تمهیداتی که در نظر گرفته شده به این صورت است که به دستور بانک مرکزی صرافی‌ها نرخ معاملات ارز خود را در سایت بازار متشکل اعلام می‌کنند و در این صورت نرخ ارز تمام صرافی‌ها در کنار هم قابل مشاهده است. با این اقدام و در دسترس بودن اطلاعات معاملات صرافی‌ها گام مهمی در رقابتی‌تر شدن بازار ارز برداشته شده است.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه خوشبختانه کارشناسانی که در بانک مرکزی و بازار متشکل هستند بسیار متخصص‌اند، تصریح کرد: کارشناسان بازار متشکل از نظرات متخصصان و فعالین بازار ارز نیز استقبال می‌کنند که باعث شده تاثیرات بسیار خوب راه‌اندازی بازار متشکل مشهود باشد. انتظار می‌رود در ادامه نیز با تصمیماتی که گرفته می‌شود شاهد اتفاقات خوب بیش‌تری در بازار ارز باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر