حق تقدم سهام و افزایش سرمایه چیست؟

حق تقدم سهام و افزایش سرمایه چیست؟
شرکت‌های بورسی برای اینکه دارایی‌های خود را به روز کرده یا این که منابع جدیدی را از طریق سهام‌داران به داخل شرکت تزریق کنند از افزایش سرمایه استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۴۱۹۹۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به عنوان نمونه یک شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در بازار سرمایه یک میلیون سهم دارد و هر یک سهم آن یک هزار تومان است، این شرکت به منابع جدیدی برای ساخت برج نیازمند است، بنابراین دست به افزایش سرمایه صد درصدی می‌زند، یعنی تعداد سهام این شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به دو میلیون سهم می‌رسد، اما قیمت سهم نصف می‌شود و به ۵۰۰ تومان می‌رسد، به این معنی که هر کس که تعدادی از سهام این شرکت را داشته است دو برابر می‌شود، اما قیمت سهم نصف می‌شود.


حال فرض کنید احمد که سهام‌دار شرکت است، در گذشته ۱۰۰ سهم این شرکت را داشته است، بعد از افزایش سرمایه احمد ۲۰۰ سهم دارد، با قیمت ۵۰۰ تومان، اما احمد برای اینکه سهام را از آن خود کند، باید به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز کند. اما اگر احمد به هر دلیل نخواست تا به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان را به حساب شرکت واریز کند، می‌تواند این سهم را در تابلوی بازار سهم به فروش برساند.


برای شناخت نماد‌های حق تقدم، حرف «ح» در آخر کلمه نماد اضافه می‌شود مثل «ثمسکنح».


لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات افزایش سرمایه و حق تقدم شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق تقدم در سایت کدال قابل مشاهده است؛ بنابراین لازم است تا سرمایه‌گذاران برای نحوه پرداخت مبلغ اسمی و شماره حساب‌های شرکت، نحوه اطلاع‌رسانی به شرکت و سایر موارد، حتما سایت کدال را بررسی نمایند و در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام، با امور سهام شرکت مربوطه در ارتباط باشند.

 

از زمانی که معاملات حق تقدم در بازار آغاز می‌شود، به مدت ۶۰ روز ادامه پیدا می‌کند و البته ممکن است به درخواست شرکت و تایید سازمان بورس، این زمان نیز تمدید شود. سهامدارانی که به آن‌ها حق تقدم تخصیص پیدا کرده اند، می‌توانند در این بازه‌ زمانی آن را بفروشند و از وجه حاصل از آن استفاده کنند.

 

حال اگر دارنده حق تقدم، نسبت به پرداخت حق تقدم بی‌تفاوت باشد، مدتی بعد از متوقف شدن معاملات نماد حق تقدم شرکت، نماد حق تقدم از سبد دارایی همه افرادی که حق تقدم را پرداخت نکرده‌اند خارج می‌شود. پس از بررسی‌های شرکت، تعداد حق تقدم‌هایی که وجه اسمی آن‌ها به حساب شرکت واریز نشده است، مشخص شده و شرکت در مرحله‌ای به نام «پذیره نویسی عمومی» آن‌ها را به فروش می‌رساند.

 

پس از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده و کسر هزینه و کارمزد فروش، وجه حاصل از آن در اختیار سهامدارانی که از حق تقدم خود استفاده نکرده‌اند، قرار خواهد گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر