تحلیل متانول در میز صنعت ایبنا:

صنعت متانول چشم انتظار کاهش قیمت خوراک گاز

یک کارشناس بازار سهام گفت: بالای ۹۰ درصد تولید متانول در کشور صادر می‌شود، بنابراین در داخل کشور مصرف متانول بسیار کم است. به همین دلیل در صنعت متانول قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد و متانول ایران توسط قیمت متانول جهانی قیمت‌گذاری می‌شود.
کد خبر : ۱۴۲۰۵۱

حمزه قوچی فرد، در گفتگو با خبرنگار ایبنا بیان داشت: به سبب بازدهی مناسب تولید متانول در جهان، تولید متانول در جهان در ۵ سال اخیر به شدت افزایش یافته است، به عبارت دیگر در ۵ سال گذشته ظرفیت تولید متانول در جهان ۳۰ میلیون تن اضافه شده است.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با افزایش جهانی انرژی و همچنین کاهش قیمت متانول جهانی موجب شده است که قیمت متانول به کف قیمتی بچسبد. این موضوع موجب شده است که تمام کارخانه‌های متانول ساز جهان از شرایط به وجود آمده تاثیر بپذیرند و بازدهی این صنعت در حداقل ممکن قرار گرفته است و حتی برخی از شرکت‌های متانول ساز تولید خود را متوقف کرده اند.

این تحلیلگر بازار‌های مالی گفت: در ایران به دلیل قیمت کمتر انرژی نسبت به سایر کشور‌ها موجب شده است تا شرایط شرکت‌های متانول ساز ایرانی نسبت به شرکت‌های متانول ساز جهانی در وضعیت بهتری قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب نرخ خوراک گاز در همه شرکت‌ها پنج هزار تومان است، اما در شرکت‌های غیر ایرانی قیمت خوراک گاز خیلی بیشتر از خوراک گاز در ایران است و این موضوع موجب شده است تا تعدادی از شرکت‌های متانول ساز در اروپا تعطیل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تقاضا برای بسیاری از محصولات شیمیایی کاهش یافته است و این موضوع موجب شده است تا تقاضا برای متانول نیز کاهش یابد و کاهش تقاضا این صنعت را با بحران رو به رو کرده است.

این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در داخل کشور قیمت خوراک گاز پنج هزار تومان است، اما شنیده شده است که خوراک گاز متانول ساز‌ها جهت جلوگیری از ورشکستگی قرار است به سه هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یابد. در این باره باید اشاره کرد که برای ایران چهار هاب اصلی قیمت گذاری انرژی وجود دارد که دو هاب آن ارزان است که شامل هاب‌های البرتا و هندی‌ها و دو هاب خوراک گاز گران است، که شامل تی تی اف هلند و ام بی پی انگلیس است. دلیل گرانی این دو هاب جنگ روسیه و اوکراین است و این افزایش قیمت این دو هاب قیمت گاز را در کشور ما افزایش داده است.

وی افزود: قیمت خوراک گاز در کشور‌های جهانی پایدار نیست، هر چند که اصلاح این وضعیت زمان بر خواهد بود.

قوچی فرد گفت: اگر متوسط قیمت گاز را در چند سال اخیر بررسی کنید، قیمت گاز زیر ۱۰ سنت است و اگر نرخ دلار را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیرید، با نرخ خوراک گاز ۱۰ سنتی، قیمت خوراک گاز به سه هزار تومان می‌رسد. حال اگر نرخ خوراک گاز برای متانول ساز‌ها ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود، برای شرکت‌های متانول ساز بسیار عالی خواهد بود. این موضوع موجب خواهد شد تا صرفه اقتصادی متانول ساز‌ها افزایش یابد.

این مدرس بازار سرممایه بیان داشت: تحلیل گران بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ متوسط نرخ دلار نیمایی را حدود ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان در نظر گرفته اند، در این شرایط نرخ خوراک گاز در حدود ۱۲ سنت حساب می‌شود، که این موضوع بر صنعت متانول بسیار تاثیر گذار است و بازدهی این صنعت را به شدت افزایش خواهد داد.

حمزه قوچی فرد در پایان تاکید کرد: برنامه دولت این است که قیمت گاز به قیمت فروش محصول وصل شود، به عبارت دیگر قیمت گاز درصدی از فروش محصول باشد. اگر این برنامه دولت عملیاتی شود، تحلیل‌های تحلیل گران به طور کامل از بین خواهد رفت، زیرا که شیوه جدیدی از قیمت گذاری به وجود آمده است. به عنوان نمونه ممکن است که قیمت خوراک گاز اوره ساز‌ها بالا تعیین شود و قیمت گاز متانول ساز‌ها پایین. در این شرایط اگر قیمت گاز جهانی چه افزایش یابد و چه کاهش، تاثیری بر شرکت‌های متانول ساز نخواهد داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر