30 مهر 1401 - 09:36
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان مطرح کرد؛

دسترسی به ظرفیت اقتصادی آسیای میانه با عضویت در پیمان شانگهای/ پایان دادن به مبادلات با دلار و یورو

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: این سازمان، فرصت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی آسیای میانه را برای ایران مهیا می‌کند.
کد خبر : ۱۴۲۱۸۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، موسی آقایی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگ‌های بر اساس محور همکاری متقابل در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است و حتماً می‌تواند پایه و مبنایی برای توسعه و روابط اقتصادی اعضا باشد و باید از این فرصت فراهم شده، نهایت بهره را ببریم و در راستای تعمیق روابط اقتصادی خود با سایر کشور‌های عضو آن قدم بر داریم.

 

وی افزود: این سازمان می‌تواند فرصت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی آسیای میانه را برای ایران مهیا کند و با گره زدن آن به اقتصاد کشوری مانند هند که از اعضای سازمان است، از برندگان بازی باشیم.

 

پایان دادن به مبادلات با دلار و یورو

 

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان با بیان اینکه موضوع کاهش تسلط یا حتی پایان دادن به مبادلات با دلار و یورو بار‌ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: چین به عنوان بزرگ‌ترین رقیب تجاری ایالات‌متحده از پایه‌گذاران سازمان همکاری‌های شانگ‌های است و در کنار روسیه می‌تواند نوید تقویت این رویکرد را بدهد.

 

آقایی ادامه داد: کاهش قدرت دلار برای کشوری مانند ایران تصویری از جهانی را ارائه می‌دهد که به‌راحتی می‌تواند به بازار‌های بین‌المللی ازنظر مالی دسترسی پیدا کند، اما نباید فراموش کرد که حذف دلار و یورو به سادگی و در کوتاه‌مدت رخ نخواهد داد.

 

وی در خصوص تاثیر عضویت در سازمان همکاری‌های شانگ‌های در زمینه ترانزیت، تصریح کرد: چین، هند و روسیه از اعضای این پیمان هستند که دسترسی به بازار‌های جهانی از خاک ایران برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد که در موضوع کریدور شمال به جنوب به خصوص برای منطقه آسیای میانه فرصت محسوب می‌شود و برای کریدور شرق به غرب می‌توان آن را به نوعی تهدید تلقی کرد.

 

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان تاکید کرد: ایران باید تمام تلاش خود را در فعال سازی و دسترسی آسیای میانه انجام دهد و تمام فرصت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

 

آقایی در مورد تامین کالا‌های اساسی از طریق کشور‌های عضو پیمان شانگهای، گفت: این کشور‌ها از پتانسیل خوبی برخوردار هستند و در صورت همکاری مطلوب می‌توانند از این طریق امنیت اعضا را افزایش داده و از وابستگی به خارج از کشور‌های عضو بکاهند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر