علت درجا زدن شاخص بورس چیست؟

طبق گفته کارشناسان بازار سرمایه وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت‌ کامودیتی‌ها و فضای مه‌آلود اقتصاد کشور از عوامل مهم درجا زدن شاخص است.
کد خبر : ۱۴۲۲۸۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، چند وقتی است که بازار سرمایه شرایط خوبی ندارد و شاخص در حال در جا زدن است، تعدادی از کارشناس‌ها علت این درجا زدن شاخص را به وضیعت سیاسی و اقتصادی کشور پیوند می‌زنند و تعدادی دیگر نیز قیمت‌های جهانی را دخیل می‌دانند به همین جهت با کارشناسان حوزه بورس به گفتگو پرداختیم.

 

فضای بازار سرمایه مه آلود است

 

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: اقتصاد ایران به علت عوامل درون زا و برون زا دچار مشکلاتی شده که این مشکلات، فضای مه آلودی را در بازار سرمایه ایجاد کرده، به همین علت شاهد درجا زدن شاخص کل بورس در چند ماه اخیربودیم.

 

وی افزود: ازعلل ایجاد فضای مه آلود در عرصه بازار سرمایه، مشخص نبودن تکلیف برجام است، برجام به علت تحت تاثیر قرار دادن منابع درآمدی دولت و نزدیکی به فصل بودجه دارای اهمیت است.

 

به گفته وکیلی، اهالی بازار سرمایه نگران هستند که دولت به علت کمبود منابع به سمت اخذ درآمد از شرکت‌های دولتی برود تا زمانی که سایه این ترس در بازار سرمایه حاکم باشد سرمایه گذاران در یک فضای مه آلود قرار دارند که با احتیاط رفتار می‌کنند.

 

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، تصریح کرد: قیمت‌های جهانی عمده‌ترین عامل اثرگذار در روند فعلی بازار سرمایه محسوب می‌شوند، که این قیمت ها تحت تاثیر سه سمت دنیا یعنی چین، ایالات متحده و اروپا هستند. در چین به علت قرنطینه شدید، در ایالات متحده به دلیل افزایش شدید نرح بهره و در اروپا به علت کاهش تولید، تقاضا برای کامودیتی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

 

به گفته حسینی، بازار سرمایه ما کامودیتی محور است به همین علت در پی کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها، سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به سال قبل کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اگراتفاقی جدید در بازارهای جهانی رخ ندهد و شاخص درهمین محدوده باقی بماند، بازدهی بورس را در نیمه دوم امسال بین دلار و سود بانکی پیش بینی می‌کنیم.

 

در پایان با توجه به نظرات کارشناسان، می‌توانیم بگوییم که شاخص در وضعیت نسبتا با ثباتی قرار دارد و امکان کسب بازده بالا با روند نزولی قیمت‌های جهانی ممکن نیست، پس انتظار می‌رود، تا پایان سال، بورس بازدهی بین سپرده بانکی و دلار داشته باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر