04 آبان 1401 - 09:17

۲۴ شرکت برای واردات خودرو تایید شدند/ ارزش دلاری خودروها چقدر است؟

به گفته معاون وزیر صمت از ۳۸۰ درخواست برای واردات خودرو تاکنون ۲۴ شرکت تایید شده‌اند.
کد خبر : ۱۴۲۳۱۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خودرو‌های وارداتی صرفاً چینی نیست. ۳۸۰ درخواست برای واردات داشتیم که با توجه به بررسی مدارک، تا به الان ۲۴ شرکت و مجموعه برای واردات خودرو انتخاب شدند.


وی افزود: در آیین‌نامه اولویت با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین بر این اساس شرکت‌ها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد.


معاون وزیر صمت با بیان اینکه تعداد واردات ۹۰ هزار خودرو برآورد می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است بعداً قیمت خودرو‌ها افزایش قابل توجه داشته باشد، تصمیم گرفته شد که خودرو‌ها در بورس کالا عرضه شود.

 

وی درباره بحث انتقال فناوری نیز گفت: انتقال فناوری در دو بخش خدمات پس از فروش و همچنین انتقال فناوری کامل بر روی خودرو‌های اقتصادی است گه با انتقال فناوری ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.


منطقی در پاسخ به این سوال که تعریف از خودرو‌های اقتصادی چیست؟ گفت: خودرو‌های است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار و همچنین مدرن باشند و ممکن است به صورت اقساطی درنظر گرفته شود.

 

وی در ادامه در خصوص تامین ارز خودرو‌های وارداتی گفت: در آیین‌نامه، بانک مرکزی گفته است که تا یک میلیارد یورو را تامین می‌کند. در دوبخش دیگر نیز تامین ارز دیده شده است؛ به این صورت که از طریق رمزارز و همچنین سرمایه گذاری در بخش خودرو می‌توانند تامین ارز واردات داشته باشند؛ بنابراین دو بخش تامین ارز در بخش خارجی و داخلی داریم و بانک مرکزی تا آخر امسال تامین ارز را خواهد داشت و مشکلی نخواهد بود.

 

منطقی همچنین در خصوص صادرات خودرو به روسیه نیز گفت: روند نسبتا خوب این است که با توجه به فرصت پیش آمده در روسیه، خودروسازان داخلی برنامه ریزی کرده اند تا محصولات کامل سواری و تجاری را صادر کنند. همچنین تولید مشترک تندر ۹۰ در روسیه در حال مذاکره است تا به نتیجه برسد.
 
 
 
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها