07 آبان 1401 - 10:44

علت رشد تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ چیست؟

یک کارشناس اقتصادی کاهش واردات و افزایش صادرات را عامل رشد تراز حساب‌های جاری ایران دانسته است.
کد خبر : ۱۴۲۳۸۵

یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکداری در خصوص آمار‌ها و پیش بینی‌های اقتصادی منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول در خصوص افزایش تراز حساب‌های جاری ایران گفت: براساس گزارش منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول انتظار می‌رود حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۱ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شود وبه ۳۲ میلیارد دلار برسد. این نهاد از این رو در پیش بینی خود تراز جاری ایران را در روند افزایشی دیده چرا که واردات و صادرات ایران دچار تغییراتی نسبت به قبل شده است.


وی در این باره افزود: در حقیقت می‌توان گفت با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت، واردات برخی کالا‌ها به کشور کاهش محسوسی داشته، اما از آن سو صادرات رشد کرده است به همین دلیل صندوق بین المللی پول افزایش حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ را نسبت به سال قبل پیش بینی کرده است.


یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: رشد حساب‌های جاری ایران براساس میزان فروش نفت پیش بینی شده است در حالی که دلار‌های حاصل از فروش نفت به ایران داده نشده است؛ به این معنا که اگر ارز‌های صادرات نفت به کشور بازمی گشت رونق اقتصادی بیشتری داشتیم و واردات نیز افزایش می‌یافت، اما به دلیل عدم بازگشت ارز‌ها به خاطر خاصیت حساب‌های دفتری؛ ارقام اینگونه گزارش شده است.


کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی توضیح داد: به عنوان مثال به دلیل عدم عضویت ایران و پذیرش FATF چینی‌ها بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار، پول ایران را نگه داشته‌اند. به هر حال این پول‌ها در آمار‌ها حساب شده، اما پولی به دست ما نرسیده چرا که تحریم‌های بانکی مانع بازگرداندن دلار‌های حاصل از فروش نفت به ایران شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر