08 آبان 1401 - 09:26

برنامه ۸ ساله وزارت صمت برای شکوفایی صنعت و تولید داخل

برنامه ۸ ساله وزارت صمت برای شکوفایی صنعت و تولید داخل
حمایت از صنعت و تولید داخلی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ وزارت صمت برنامه‌ای ۸ ساله را برای این منظور درنظر گرفته است.
کد خبر : ۱۴۲۳۹۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات داخلی منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملی خواهد شد. از دیگر آثار آن می‌توان به افزایش اشتغال، کاهش واردات غیرقانونی، افزایش قدرت ارز‌ملی، ثبات قیمت کالا‌ها و افزایش کیفیت محصولات اشاره کرد.

 

با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و بالا بودن نرخ بیکاری، حمایت از صنعت و تولید داخلی اهمیت ویژه‌ای دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم حمایت از صنعت را به منظور تولید بیش‌تر و کمک به رشد اقتصادی کشور و کاهش بیکاری از اولویت‌های مهم خود قرارداده است و در این راستا برنامه‌ای ۸ ساله و سه مرحله‌ای را ترتیب داده است تا مشکلات بخش صنعت را حل کرده و مسیر رشد این بخش را فراهم کند.

 

 

برنامه ۸ ساله وزارت صمت

 

بخش صنعت، معدن و تجارت گرفتار مسائل متعدد و پیچیده‌ای است که سال‌ها انباشته شده‌اند. برای حل این مسائل و دستیابی به اهداف باید به طراحی و اصلاح سازوکار‌ها در قالب یک نقشه راه دقیق پرداخت؛ در این راستا، نقشه راه بخش صنعت، معدن و تجارت در یک دوره ۸ساله و در سه مرحله طراحی شده است.


اولین مرحله، مرحله آمادگی است که دوره آن از نیمه دوم ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا پایان ۱۴۰۱ ادامه دارد. در این مرحله با تمرکز بر حل مسائل روزمره، استقرار سازوکار‌های نوین و اصلاح شیوه حکمرانی، مسائل اولیه کشور برطرف خواهد شد تا مسائلی که مانع رشد بخش صنعت، معدن و تجارت می‌شود حل گردد.

 

در مرحله دوم که مرحله بازآفرینی بخش صنعت، معدن و تجارت است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ۱۴۰۴ تمرکز وزارت‌ صمت بر بازآفرینی و تعالی کسب‌وکار‌ها خواهد بود. در این مرحله تلاش می‌شود تا با هماهنگ کردن بخش‌های مختلف و حمایت تمام قد از بخش تولیدی، بهره‌وری این بخش افزایش یابد و به حداکثر برسد تا شرایط برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و صادرات بیش‌تر فراهم گردد.

 

در مرحله پایانی و با برطرف شدن مشکلات اولیه این بخش و افزایش بهره‌وری تولید، باید تولید کالا‌هایی که کشور در آن‌ها از مریت نسبی برخوردار است افزایش یابد تا ورود به بازار‌های جهانی و عرضه محصولات ایرانی در بازار جهانی گسترش یابد. در مرحله سوم، گسترش بین‌المللی در حوزه تجارت در دستور کار قرار می‌گیرد. این دوره از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۸ با اقداماتی که صورت می‌گیرد محصولات ایرانی به بازار‌های جهانی راه پیدا خواهند کرد.

 

در بخش دیپلماسی در این مدت اقداماتی صورت گرفته که فضا برای ورود تولیدات ایرانی به بازار برخی از کشور‌ها به خوبی فراهم شده است. از جمله این اقدامات گسترش روابط با کشور‌های همسایه، انعقاد پیمان‌های پولی، قرارداد‌های تجاری و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان شانگ‌های است. گسترش مراودات با کشور‌هایی مثل چین و روسیه قطعا فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار بخش تولیدی و صنعتی کشور قرار می‌دهد.

 

 

احیا و فعال‌سازی مجدد واحد‌های صنعتی

 

در سال‌های اخیر و به دنبال مشکلاتی که بخش تولیدی و صنعتی در کشور با آن‌ها مواجه بوده، بسیاری از واحد‌های صنعتی و تولیدی از کارافتاده‌اند و تعطیل شده‌اند. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای افزایش تولیدات در بخش صنعتی احیا و فعال‌سازی مجدد واحد‌هایی است که به تعطیلی کشانده شده‌اند و پس از آن می‌توان با انتخاب مسیر مدیریتی درست و حمایت از این بخش‌ها مجددا آن‌ها را به بهره‌وری رساند، تا بتوانند سهم خود را از بازار پس بگیرند. طبق اعلام وزارت صمت، از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون ۲۵۰۴ واحد صنعتی راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها احیا و فعالسازی شده است.

 

 

گسترش زیرساخت‌ها و تجهیزات

 

طبق گزارش مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات در سه‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۸ درصد رشد داشته است. در نیمه دوم سال عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و اجرای ۴۲ پروژه بزرگ صنعتی کشور با حجم سرمایه‌گذاری بیش از معادل ۱۵ میلیارد دلار در ۱۱ استان کشور انجام شده است.

 

با توجه به اهمیت تامین برق مورد نیاز بخش تولید و اینکه تامین برق یکی از مشکلاتی است که بخش تولیدی در حال حاضر با آن مواجه است، اجرای پروژه‌های زیرساختی برای ساخت نیروگاه‌های اختصاصی و تأمین ۱۴ هزار مگاوات برق موردنیاز بخش تولید با سرمایه‌گذاری به ارزش ۷ میلیارد دلار آغاز شده است.

 

همچنین پروژه‌های شیرین‌سازی آب دریا با محوریت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به منظور استفاده بخش‌های تولیدی و صنعتی نزدیک دریا اجرا شده است.

 

 

سرمایه‌گذاری زیرساختی و شکوفایی شهرک‌های صنعتی

 

توجه به گسترش سرمایه‌گذاری زیرساختی اقدام مهمی است که باعث فراهم شدن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در تولید خواهد شد. توسعه زیرساخت و تکنولوژی در صنعت به طور مستقیم به بهره‌وری این بخش کمک می‌کند.

 

در این بخش در یک‌سال اخیر اقداماتی انجام شده است که دستاورد‌هایی را نیز به همراه داشته است. مهم‌ترین این اقدامات انعقاد ۷۶۴۰ قرارداد حق بهره‌برداری زمین در شهرک‌های صنعتی، واگذاری حدود ۳۱۰۰ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی به متقاضیان جدید سرمایه‌گذاری، افزایش ۵۹۲۵ هکتار به مساحت اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین ایجاد ۱۹۹۶ هکتار زمین صنعتی است که تمامی این‌ها در نتیجه توسعه زیرساخت‌ها و رشد ۵.۱ درصدی بخش صنعت در سه‌ماهه ابتدای سال جاری انجام شده است.

 

تامین آب، برق و گاز برای بخش‌های جدید به گسترش سریع‌تر واحد‌های تولیدی کمک می‌کند. در یک‌سال اخیر تامین گاز برای ۲۹ شهرک صورت گرفته است و ۴۶۳ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک‌های صنعتی تامین گردیده است، همچنین میزان برقی که برای استفاده در شهرک‌های صنعتی تامین شده است ۷۲۳ مگاوات بوده است. اقدام خوب دیگری که در سال اول دولت سیزدهم انجام شد، اتصال ۲۴۴۸ واحد به تصفیه خانه فاضلاب بوده است که از اثرات مخرب زیست محیطی واحد‌های تولیدی می‌کاهد و هزینه‌های این بخش را کاهش می‌دهد.

 

همان‌طور که در گزارش بیان شد، با وجود مسائل انباشته و چالش‌های یک‌سال اخیر، خوشبختانه اصلاح بخشی از سازوکار‌ها نتیجه داده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ شاهد دستاورد‌های ارزشمندی هستیم که آغازی برای تحول در بخش صنعت و تجارت است و امیدواریم در ادامه با اقداماتی که صورت می‌گیرد شاهد تحول اساسی و تغییر رویکرد در این بخش باشیم تا همزمان با افزایش تولید و صادرات، مشکل بیکاری کشور نیز برطرف شود.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر