12 آبان 1401 - 09:15
مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایبِنا:

همه مردم باید از منابع صندوق توسعه ملی مطلع باشند/ راهکاری برای توسعه و حفظ صندوق توسعه ملی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: نباید فقط عده خاصی از منابع صندوق مطلع باشند و از آن بهره ببرند، بلکه منابع برای همه مردم است.
کد خبر : ۱۴۲۴۴۸

مهدی غضنفری؛ رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره برنامه‌هایی برای شفافیت بیشتر عملکرد صندوق اظهار کرد: اولین نکته درباره شفافیت این است که مدیران از اتفاقاتی که در صندوق رخ می‌دهد مطلع و آگاه باشند که برهمین اساس روی هوش تجاری تمرکز کرده‌ایم. به عنوان نمونه کاری که به تازگی انجام شده این است که آخرین وضعیت ارزی و ریالی صندوق که نزد بانک مرکزی است را می‌توانیم به صورت آنلاین رصد کنیم.

 

وی ادامه داد: اولین کار این است که اطلاعات و داده‌ها پردازش شوند و بخش‌هایی که مهم‌تر هستند در معرض دید مردم، مسئولان و خود مدیران صندوق قرار بگیرد.

 

غضنفری تصریح کرد: اقدام دوم اینکه فرآیند‌ها باید ساده باشد چرا که فرآیند‌های پیچیده معمولا فساد زاست و لازمه آن هم این است که مدام  با رسانه‌ها در گفت‌وگوباشیم. در همین راستا از همه همکاران خواسته‌ام تمام اتفاقات و رویداد‌ها و اخباری که دارند را در مصاحبه‌ با رسانه‌ها، اطلاع رسانی کنند تا همه مردم در جریان باشد. نباید فقط عده خاصی از منابع صندوق مطلع باشند و از آن استفاده کنند، بلکه منابع برای همه مردم است.

 

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در نهایت هم گزارش‌هایی از سود و زیان و وضعیت حساب‌ها را برای رئیس جمهور و سران ۳ قوه ارسال می‌کنیم که وضعیت صندوق را رصد کنند که در واقع منابع به چه سمتی رفته است.

 

وی همچنین با اشاره به نوع تعامل و همکاری صندوق و بانک مرکزی تاکید کرد: تعامل ما با بانک مرکزی خیلی زیاد است؛ در بخش‌هایی خوب پیش رفته، اما در برخی بخش‌ها هم در حد انتظار ما نیست.

 

غضنفری تصریح کرد: بانک مرکزی مانند یک حسابدار، منابع ما را نگه می‌دارد و در این مورد نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند؛ در واقع با دستورات صندوق، منابع را پرداخت می‌کند و بازپرداخت‌ها هم تحویل می‌شود و ما هم می‌توانیم وضعیت حساب‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کنیم. بخشی که ما در آن دغدغه داریم و نگران هستیم سبد ارزی است که نزد بانک مرکزی داریم.

 

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: منابع صندوق نزد بانک مرکزی متشکل از ارز‌های مختلف دنیاست و برخی ارز‌ها مانند یورو در مدت اخیر ریزش قیمتی پیدا می‌کنند که برای ما ضرر محسوب می‌شود. کسی یورو را تبدیل نمی‌کند به ارز دیگری مانند کاری که در فارکس انجام می‌شود، در صورتی که این ارز‌ها باید مرتبا تبدیل شوند تا بتوانیم سودآوری داشته باشیم به جای ضرری که الان می‌بینیم.

 

وی گفت: دسترسی ما به حساب‌های ارزی نزد بانک مرکزی به دلایلی که نمی‌توان ذکر کرد بسته است و نمی‌توانیم ارزی را تبدیل به ارز دیگری کنیم. از بانک مرکزی هم درخواست داشته و داریم که دسترسی ما به حساب‌ها باز شود تا بتوانیم کاری مانند فارکس انجام دهیم و فقط از سود اندکی که بانک مرکزی به ما تخصیص می‌دهد، بهره نبریم؛ بلکه بتوانیم نوسان گیری کنیم و مانند بازار سهام سود ببریم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر