10 آذر 1401 - 12:18
عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار:

بازار توافقی و امکان خرید آنلاین ارز مانع سوداگری شد

مرحبا گفت: بازار ارز توافقی روشی است که با آن عرضه و تقاضا مدیریت خواهد شد و از سوداگری جلوگیری به عمل می‌آورد.
کد خبر : ۱۴۲۵۴۲

غلامرضا مرحبا، عضو ناظر مجلس بر شورای پول واعتبار و نماینده مردم آستارا در خانه ملت درباره عدم افزایش نرخ ارز برخلاف بیان احتمالاتی دراین‌باره از سوی برخی با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حوادث اخیر و تحریم‌های کشور‌های اروپایی به خبرنگار ایبِنا گفت: پیش بینی افزایش قیمت کالا‌ها در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درست نبود. البته رشد قیمت برخی از کالا‌ها تا حدودی محتمل به نظر می‌رسید که با مدیریت مناسب‌تر امکان فراهم آوردن شرایط بهتری هم برای قیمت ارز و هم قیمت کالا‌هایی که با ارز ترجیحی تهیه می‌شد، وجود داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: ارز ترجیحی بدعت ناپسندی در اقتصاد کشور بود و علیرغم فشار‌هایی که وجود داشت، به درستی این جراحی (حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی) انجام گرفت و با وجود انتقاداتی از نوع مدیریت آن، به طور نسبی با آثار زیانبار کمی عملیاتی شد. منظور از آثار زیانبار کم، این است که با اتفاق عجیب و غریب و مخرب چشمگیری در اقتصاد کشور همراه نشد.

این عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار در این رابطه اظهار داشت: امیدوارم در آینده با استفاده از برنامه ریزی، مدیریت مناسب‌تر، اصلاح اقتصاد کشور و رفع مشکلاتی که باعث نگرانی مردم شده است، برآورده شدن مطالبات درست آنان از حیث اقتصادی، معیشت، اشتغال و رفاه نسبی عملیاتی شود. اقتصاد کشورباید سرو سامان پیدا کند تا شاهد روز‌های بهتری برای مردم کشور باشیم.

نماینده مردم آستار درباره تاثیر بازار ارز توافقی تصریح کرد: بازار ارز توافقی روشی برای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار بود تا با این روش از سوداگری جلوگیری به عمل آید که موثر هم واقع شد. ارز یک تعریف مشخصی دارد و وسیله مبادله برای تسهیل تجارت خارجی به حساب می‌آید، منتها کاربری آن در کشور ما تغییر کرده و به کالایی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است، حتی برای مبادله داخل کشور هم از آن استفاده می‌شود که بسیار مخرب است و نباید بانک مرکزی اجازه دهد، ارز خارجی جای ریال را در مبادلات داخلی بگیرد.

مرحبا در ادامه افزود: ریال به عنوان پول ملی کشور باید تقویت و حفظ شود. برهمین اساس مجموعه کار‌هایی که ارز را به کارکرد و تعریف واقعی خود برمی گرداند، برای همه مبارک است.

وی درباره عرضه ارز از طریق سامانه برخط نیز بیان کرد: عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی در کاهش بار روانی بازار ارز تاثیرگذار بود و این اقدام مقداری در کاهش رفتار‌های هیجانی بازار ارز موثر واقع شد.  

این عضو ناظر مجلس بر شورای پول و اعتبار درباره انتشاراوراق ارزی نیز چنین توضیح داد: در شرایط اقتصادی تورمی که مردم برای حفظ ارزش پولشان به روش‌های مختلف سرمایه گذاری روی می‌آورند، انتشار اوراق ارزی یکی از ابزار‌هایی است که بانک مرکزی برای کنترل هیجانات، مدیریت بازار و معرفی ابزار‌های مالی جدید برای امکان سرمایه گذاری جدید آن را طراحی کرد. در واقع اوراق ارزی از ابزار‌هایی است که تاحدودی این نیاز مردم را پاسخگو خواهد بود. علاوه براین ریسک نگهداری فزیکی ارز را هم کاهش خواهد داد و نگرانی مردم را در این زمینه از بین می‌برد.  

ارسال‌ نظر
مرتضوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
۰
این اقدامات خوبه اما مهمترین راه جلوگیری از دلالی مالیات عایدی سرمایه هست که سالها حرفش زده میشه و عملا هیچی
فیلم و پخش زنده
بیشتر