01 آذر 1401 - 08:42
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

اوراق گواهی ارزی به کاهش نوسانات کمک می‌کند

اوراق گواهی ارزی به کاهش نوسانات کمک می‌کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتشار اوراق گواهی ارزی از سوی بانک مرکزی به ثبات بخشی در بازار ارز و کاهش نوسانات کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۲۵۴۵

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیرحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حوادث اخیر و تحریم‌های کشور‌های اروپایی بر بازار ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی بر چند کالای محدود تاثیر داشت که هنوز بحث گندم و دارو مرتبط با آن نیاز به تدبیر دارد.


وی در ادامه اضافه کرد: مجلس در حال انجام رایزنی‌هایی با دولت مخصوصا در بحث مربوط به گندم است، زیرا در این رابطه هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌شود. نان قوتی است که در زندگی مردم بسیار تاثیردارد و در صورت تغییر و ارائه آن با قیمت واقعی بدون شک بحث هزینه‌های مرتبط بدون تغییر باقی نخواهد ماند، اما به دلیل وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت افزایش قیمت آن نگرانی وجود ندارد.


این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه اضافه کرد: ارز ترجیحی در هر صورت باید ساماندهی می‌شد، اما با توجه به اینکه تورم و گرانی‌ها آثار خود را پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برجای گذارده بود، این کار خیلی بر نرخ کالا‌ها تاثیر نگذاشت، ولی همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، درصورتیکه بحث گندم و نهاده‌های کشاورزی با قیمت واقعی خود ارائه شود، احتمال گرانی کالا‌های مرتبط در ماه‌های آینده وجود خواهد داشت.


نماینده مردم سمیرم در خصوص تاثیر بازار ارز توافقی نیز اظهار داشت: بازار توافقی نشان داد، همیشه نرخ را دولت نباید تعیین کند، گاهی لازم است تا کار به اهل آن که تعیین کننده هم به حساب می‌آید، سپرده شود. با توجه به اینکه دولت از ابزارهایی برخوردار است که در زمان لازم و به موقع می‌تواند ارز به جامعه تزریق کند و صادرات و واردات را هماهنگ و مدیریت سازد، بازار توافقی برای تثبیت قیمت ارز یا نزولی شدن آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سلیمی درباره اوراق ارزی و امکان خرید آنلاین ارز نیز بیان کرد: انتشار اوراق گواهی ارزی از سوی بانک مرکزی به ثبات بخشی در بازار ارز و کاهش نوسانات کمک می‌کند، چرا که بخشی از تقاضای سفته‌بازی که در این بازار شکل می‌گیرد با خرید اوراق سرمایه‌گذاران جذب می‌شود و معاملات بازار ارز را به حالت طبیعی آن باز‌می‌گرداند و از طرفی به کسانی که می‌خواهند دارایی خود را به ارز تبدیل کنند و به این صورت از کاهش ارزش آن جلوگیری کنند این فرصت را می‌دهد تا با خرید اوراق ارزی از مراجعه به بازار ارز و به وجود آوردن تقاضای کاذب و تشکیل صف‌های طولانی خودداری کرده و خرید ارز را به صورت قانونی و از مجاری رسمی انجام دهند.

نویسنده: احسان اشراقیان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر