12 آبان 1401 - 09:24

احتمال اجرای طرح کالابرگ/ کالابرگ منتفی نشده است

معاون وزارت صمت: کالابرگ یکی از طرح‌هایی است که نیاز کشور است.
کد خبر : ۱۴۲۵۶۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری در خصوص کسب و کار‌های اینترنتی گفت: کالابرگ هم یکی از طرح‌هایی است که نیاز کشور است. اما وزارت صمت تنها تصمیم گیر نیست. ارائه کالابرگ منتفی نشده و حتی به صورت پایلوت در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است.

 

همچنین چندی پیش معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: چنانچه اجرای آزمایشی طرح نتیجه مثبتی داشته باشد، دولت در سطح گسترده کالابرگ الکترونیکی را اجرا می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک چیست؟

 

پس از فراز و فرود‌های بسیار نهایتاً دولت سیزدهم به دلیل مفاسد شکل گرفته و تضعیف زنجیره تولید، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به شکل دیگری گرفت. با این وجود کارشناسان و مسئولین به اتفاق بر این باورند در پس این سیاست باید سیاست‌های حمایتی به نحوی اعمال شود تا معیشت خانوار تضعیف و سفره آن‌ها کوچک‌تر از قبل نشود.

 

به همین منظور دولت در ماه‌های ابتدایی حذف ارز ترجیحی تصمیم گرفت  یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی بدهد و پس از چند ماه زیرساخت اعطای کالابرگ الکترونیک را فراهم آورد و جایگزین یارانه نقدی کند که هنوز و با گذشت زمان زیادی از حذف ارز ترجیحی محقق نشده است. البته موضوع کالابرگ از سال ۹۷ مطرح است و در جز ۱ از بند «ص» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ هم به آن الزام شده است.

 

به گفته سید محمد رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در رابطه با ساز و کار اجرای کالابرگ الکترونیک فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود.

 

همچنین محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلاً اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، ۲۰ هزار تومان به اندازه‌ی مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب می‌دهد و ۲۰ هزار تومان مابه التفاوت از اعتبارش هزینه می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر