چرا ایران قصد واردات گاز از روسیه را دارد؟

ایران گاز روسیه را وارد می‌کند در حالی که ۱۸ درصد از کل ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.
کد خبر : ۱۴۲۷۳۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره،  در خبری که در محافل ایرانی سروصدا به پا کرد، تهران از قصد خود برای واردات گاز از روسیه خبر داد، هرچند - بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۱ - پس از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده گاز در جهان است.


روسیه رقیب اصلی ایران در حوزه نفت و گاز است و گزارش شده است که تهران پس از روی آوردن پکن به خرید نفت روسیه پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، چین را که در سال‌های تحریم غرب مقصد نفت ایران بود، از دست داد. اما در این مرحله، به نظر می‌رسد مسکو دوستی را بر رقابت انرژی ترجیح داده است.


بر اساس گزارش وزارت نفت ایران، حجم گاز تولیدی روسیه بدون تعیین مقصد صادراتی بین ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.


وزارت نفت ایران در گزارش خود این را فرصتی طلایی برای ایران برای واردات گاز روسیه از طریق ترکمنستان می‌داند.

این بیانیه تصریح می‌کند که گاز از روسیه به ترکمنستان از طریق یک خط انتقال گاز و سپس با استفاده از دو خط انتقال ۲۰ میلیارد مترمکعبی به ایران منتقل می‌شود.

احمد اسدزاده، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران گفت: مذاکراتی برای همکاری سه جانبه ایران و روسیه با عمان یا پاکستان در جریان است.

با وجود اینکه ایران ۱۸ درصد از کل ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و ۲۲ پالایشگاه برای این انرژی در اختیار دارد و روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند، اما اعلام کرد که مصرف گاز کشور در زمستان آینده بیشتر از تولید آن خواهد بود.

در همین راستا، بهمن آرمان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی به الجزیره نت می‌گوید که ایران در فصل زمستان با حجم ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز دارد و برای جبران این کمبود از ترکمنستان وارد می‌کند. تهران برای رساندن گاز روسیه از شمال روسیه به مرز ایران، هزاران کیلومتر دورتر، به سرمایه گذاری بزرگی نیاز دارد.

از سوی دیگر، نهاد‌های ایرانی نزدیک به نهاد‌های دولتی و امنیتی می‌گویند که تهران می‌تواند گاز روسیه را با «قیمت مناسب» بخرد و در مناطق شمالی استفاده کند و بنابراین مجبور نیست گاز خود را از جنوب منتقل کند. سپس می‌تواند گاز خود را در جنوب با قیمت بالاتر به همسایگان خود مانند پاکستان و عمان صادر کند یا صادرات گاز خود را به عراق و ترکیه افزایش دهد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر