18 آبان 1401 - 08:35
نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

سقوط پرشتاب در انتظار دلار/ راه حفظ سرمایه خرید ارز نیست

نماینده سابق مجلس گفت: قیمت‌ها به شکل شتابزده بالا رفته، به همین شکل هم سقوط می‌کند، بنابراین راه حفظ سرمایه فقط خرید دلار نیست.
کد خبر : ۱۴۲۷۶۰

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی درباره چرایی افزایش نرخ ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از دلایل عمده افزایش نرخ ارز بازار بورس است. بازار بورس شکل نزولی پیدا کرده و مردم نسبت به آن ناامید شده و پول‌های خود را خارج کرده اند. این پول‌ها نهایتا باید به سمتی حرکت کند که یکی از آن‌ها بازار سکه، طلا و دلار است.


وی در ادامه ابراز کرد: مسئله دیگر نابسامانی‌های سیاسی در جهان است. در واقع انتخابات سنای آمریکا، سیاستگذاری در اسرائیل، ادامه جنگ اوکراین یک فضای نااطمینانی در اقتصاد جهان ایجاد کرده که ایران هم از آن مستثنی نیست.


نماینده سابق مجلس در این رابطه افزود: سومین مورد این است که برای رفع مشکلات اشاره شده باید هماهنگی‌هایی در اقتصاد کشور صورت گیرد. برفرض بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، سازمان برنامه نهاد‌های تعیین کننده‌ای هستند که با برگزاری جلسات اجماعی می‌توانند سیاست‌ها را در یک راستا قرار دهند.


آقاپور علیشاهی دراین باره که بانک مرکزی برای مدیریت شرایط باید چه سیاستی را در پیش گیرد، بیان کرد: مهمترین مسئله در شرایط فعلی عدم ثبات است. برفرض تولیدکنندگان مطرح می‌کنند که با افزایش نرخ مشکلی ندارند، اما چنانچه ثبات یک یا دوساله وجود داشته باشد، افزایش نرخ زیاد هم آزاردهنده نخواهد بود؛ بنابراین ثبات بسیار مهم است و عدم آن سبب می‌شود تهیه مواد اولیه و قرارداد‌های آتی دچار بحران شود و مشتری‌های خود را درخارج از کشور که با یک اعتبار ۲۰ ساله به دست آوردند، از دست بدهند.


این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: مسئله دیگر سیاست‌های شتابزده است. اکنون بودجه ۱۴۰۲ مطرح است و ما شاهد خروج انواع و اقسام اخبار در این رابطه هستیم و هر کسی مطلبی را براساس منافع خود انتشار می‌دهد. شایعات سبب ایجاد تنش در بازار سرمایه، مالی، سکه وارز می‌شود، بنابراین بهتر آن است از طرف دولت شفاف سازی‌ها مطرح شود تا دلالان این اخبار از فضای به وجود آمده حذف شوند.


وی در قالب توصیه به مردم برای مقابله با بازار ارز کنونی تاکید کرد: قیمت‌ها به شکل شتابزده بالا رفته، به همین شکل هم سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم در نظر داشته باشند که راه حفظ سرمایه فقط خرید دلار نیست. در شرایط فعلی همه با هم باید فکر پیشرفت کشور باشند و چنانچه این همدلی بین بخش‌های مختلف اقتصادی صورت نگیرد، سبب خواهد شد بر مشکلات اقتصادی روزانه افزوده شود.


نماینده سابق مجلس در ادامه اضافه کرد: شخصی که فکر می‌کند با خرید ارز سود برده، باید بداند که همین خرید‌ها و افزایش قیمت دلار سود او را در یک بازه زمانی یک ماهه صفر خواهد کرد، پس نباید به تورم دامن زده شود.

نویسنده: کامبیز زاهدپور
ارسال‌ نظر
اصغر باکردار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
۰
حتما...
شما راست میگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
۰
چی کار کنن مردم اگه سرمایشونو بردارن بکنن تو بورس اینجوری خیییییلییی قشنگ حفظ میشه ؟؟؟
سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
۰
براوو
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
۱
دقیقا درست میگوید.اگه دلار بره بالا سریع سکه بالا میرود .سریع لوازم خانگی بالا میره.سریع ماشین بالا میره .سریع گوشی وکامپیوتر بالا میره.سریع مسکن جهش میکنه.و...پس برنده وجود نخواهد داشت.
فیلم و پخش زنده
بیشتر