21 آبان 1401 - 08:45

خبر خوش برای سهامداران وکار

با هدف جلوگیری از خام‌فروشی منابع طبیعی و ایجاد اشتغال از طریق افزایش تولید ملی در صنایع پتروشیمی، عملیات اجرایی پروژه هیدروژن‌زدایی از پروپان پتروشیمی کوروش توسط گروه مالی بانک کارآفرین آغاز شد.
کد خبر : ۱۴۲۸۵۲

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین؛ پتروشیمی کوروش از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی بانک کارآفرین است که با هدف تولید پروپلین و مشتقات پایین‌دستی، بعنوان یکی از کامل‌ترین طرح‌های پتروشیمی کشور تاسیس شده است.

 

آغاز عملیات اجرایی این پروژه، طی مراسمی با حضور احمد بهاروندی مدیرعامل، محمدرضا خورسندی رئیس هیات‌مدیره، جعفر حقیقی مدیرعامل گروه مالی، سهراب صادقی معاون مدیرعامل در امور بانکی، رشدی بنام مدیرعامل پتروشیمی کوروش و جمعی از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در ماهشهر به زمین زده شد،پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی، به یکی از کامل‌ترین طرح‌های پتروشیمی در راستای تکمیل زنجیره ارزش پروپلین در ایران تبدیل شود.

 

طرح پتروشیمی کوروش شامل دو فاز اجرایی است که در فاز نخست، واحد هیدروژن زدایی از پروپان و ساختمان صنعتی و غیرصنعتی مورد نیاز احداث می‌شود و در فاز دوم نیز واحدهای پایین‌دستی برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش پروپیلن، از جمله زنجیره‌ی آکریلات‌ها به طرح اضافه خواهد شد.

 

پیش‌بینی می‌شود تولید این کارخانه پس از بهره‌برداری به سالانه ۱۵۰ هزار تن پروپیلن پلیمر گرید بر مبنای تامین سالانه ۱۸۵ هزار تن پروپان با خلوص ۹۶ درصد از پتروشیمی بندر امام به عنوان خوراک برسد.اجرای این پروژه به شکل EPCC به دو شرکت ایرانی «مهندسی انرشیمی» و «شرکت چینی بیجینگ اورثو تکنولوژی» و با قیمت مقطوع و رقم تقریبی ۱۸۰ میلیون یورو واگذار شده است و تامین مالی احداث آن نیز از محل آورده‌ سهامداران و اخذ تسهیلات اختصاص داده شده از صندوق توسعه‌ ملی انجام می‌شود.

 پتروشیمی کوروش

کیان، مدیرعامل گروه صنعتی فاتح و عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی انرشیمی در مراسم افتتاح این پروژه ضمن ابراز خرسندی از همکاری با گروه مالی کارآفرین، اظهار امیدواری کرد پروژه طبق تقویم اعلام شده به مرحله بهره‌برداری برسد.

پتروشیمی کوروش

به گفته رشدی بنام، مدیرعامل پتروشیمی کوروش نیز قرار است پس از پایان پروژه مهندسی، به سرعت تجهیزات مورد نیاز خریداری و تحویل سایت شود. همچنین براساس تقویم بهره‌برداری در ماه ۳۸ ام پروژه، عملیات پیش راه‌اندازی انجام و پس از ۴۲ ماه نیز بهره‌برداری از پروژه آغاز خواهد شد.


از دیگر ویژگی‌های مهم پروژه باید به احداث آن در سایت دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان یکی از کامل‌ترین مناطق ویژه اقتصادی حوزه پتروشیمی در ایران اشاره کرد؛ این سایت با قرار گرفتن در شمال غربی خلیج فارس و انتهای آبراهه خورموسی، دسترسی منحصر‌به‌فردی به کریدورهای تاسیساتی جاده‌های پیرامونی و جاده‌های ترانزیت خط راه آهن سراسری و بندر صادراتی امام خمینی (ره) دارد.


ایجاد اشتغال و افزایش تولید ملی در کنار کمک به جلوگیری از خام‌فروشی منابع طبیعی و هدررفت سرمایه‌های ایران از جمله اهداف مهم این پروژه تعریف شده است؛ اهدافی که با حمایت قانون، مسیر هموارتری برای محقق شدن پیش روی خود می‌بیند؛ از جمله ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که طبق آن، طرح‌های نیمه‌تمام شرکت‌های تابعه بانک‌ها و موسسات اعتباری از شمول اموال مازاد مستثنی شده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر