شروط آمریکا برای هند درباره خرید نفت از روسیه

واشنگتن اعلام کرد که دهلی نو یا باید سقف قیمت جی هفت را برای نفت رعایت کند یا از کاربرد خدمات بیمه و حمل و نقل غربی خودداری کند.
کد خبر : ۱۴۲۸۵۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل ازراشاتودی، واشنگتن این امتیاز را به هند داده تا به خرید دلخواهش از نفت روسیه ادامه دهد، حتی با قیمت‌هایی که بیشتر از قیمت تعیین‌شده در مکانیسم سقف قیمتی G7 است، اما تنها در صورتی که از به کار بردن بیمه، خدمات مالی و دریایی غرب برای انجام معاملات خودداری کند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در دهلی نو با نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند دیدار کرده و به رویترز گفت: نفت خام روسیه به قیمت‌های مقرون به صرفه فروخته خواهد شد و ما خوشحالیم که هند یا آفریقا یا چین این معامله را انجام دهند. یلن استدلال کرد که زمانی که اتحادیه اروپا تمام واردات نفت روسیه از طریق دریا را در ماه آینده متوقف کند، مسکو مجبور خواهد شد که قیمت تغییر یافته و یا تخفیف‌های قابل توجه از نرخ‌های بازار را بپذیرد.

یلن گفت: وقتی اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه را متوقف کند، ادامه ارسال نفت روسیه به همان اندازه، بسیار دشوار خواهد بود. آن‌ها در جستجوی خریدار خواهند بود و بسیاری از خریداران به خدمات غربی متکی هستند. تحریم‌ها دسترسی به این خدمات را برای خریدارانی که سقف قیمت را رعایت می‌کنند محدود می‌کند.

یلن توضیح داد که این مکانیسم به هند و سایر کشور‌ها با عملکرد خارج از سقف قیمتی، فشار بیشتری برای پایین آوردن قیمت نفت وارد می‌کند. هدف این است که نفت روسیه در بازار بماند و مسکو را به دلیل حمله نظامی اش به اوکراین مجازات کند و درآمد‌های انرژی آن را به شدت کاهش دهد.

مقام‌های روسیه گفته اند که این کشور نفت یا سایر کالا‌ها را با قیمت محدود نمی‌فروشد. ماه گذشته یکی از مقام‌های خزانه داری ایالات متحده تخمین زد که ۹۰ درصد نفت روسیه به خریداران خارج از مکانیسم سقف قیمتی تعیین شده جریان می‌یابد.

به گفته شرکت انرژی ورتکسا، هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، امسال خرید نفت خام روسیه را افزایش داده و در ماه اکتبر مسکو از عربستان سعودی و عراق پیشی گرفته و به بزرگ‌ترین تامین کننده نفت دهلی نو تبدیل شد.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند روز سه شنبه در دیدار با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت: دهلی نو به دنبال روابط پایدار انرژی با مسکو است و به خرید نفت روسیه به نفع هند ادامه خواهد داد. وی گفت: تعهد ما در این است که اطمینان حاصل کنیم که مصرف کننده هندی بهترین دسترسی ممکن را با سودمندترین شرایط ممکن به بازار‌های بین المللی انرژی دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر