10 آذر 1401 - 12:26
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

افزایش درآمد‌های ارزی به ثبات بازار ارز کمک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی، مدیریت تقاضا و تسهیل در مدیریت صرافی ها در ثبات ارز موثر است.
کد خبر : ۱۴۲۸۷۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با ایبِنا در خصوص تثبیت و چالش‌های نرخ ارز در ایران گفت: در شرایط معمولی که اقتصاد متاثر از چالش‌های سیاسی، بین المللی یا اقتصادی خاصی نباشد قطعا نرخ ارز با افزایش‌های جدی رو به رو نمی‌شود به همین خاطر در شرایط غیرحساس شاهد جا به جایی خاصی در نرخ ارز نیستیم که به بالا رفتن قیمت دلار کمک کند.

 

وی در این باره افزود: قطعا تثبیت نرخ ارز و عدم افزایش آن از این جهت حائز اهمیت است و بانک مرکزی موظف به مدیریت آن است چرا که در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت کالا‌های خارجی به شدت گران می‌شود و با عدم واردات کالا‌های مورد نیاز کشور مواجه می‌شویم که برای تامین مواد اولیه مورد نظر کارخانه‌ها و تولید، شرایط مطلوبی نیست.

 

این استاد اقتصاد در این باره توضیح داد: بنابراین بخشی از تقاضای ارز ناشی از واردات کالا‌ها و خدمات خارجی با افزایش نرخ ارز کاهش می‌یابد در حالی که رشد تولید وابسته به وارداتی از این دست است. رکود و کاهش درآمد مردم از جمله عواملی است که با افزایش و بالا بودن نرخ ارز مانع واردات مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز می‌شود به همین خاطر تثبیت نرخ ارز نه به صورت دستوری، با استفاده از ابزار‌های بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: با افزایش قیمت‌ها مشتریان کالا‌های خارجی دچار ریزش می‌شوند یا اینکه افزایش نرخ ارز منجر به آن می‌شود که تقاضاکنندگان داخلی قدرت خرید لازم را برای کالا‌های خارجی از دست می‌دهند بنابراین بانک مرکزی باید به این جوانب بالا رفتن نرخ ارز اهمیت بدهد چرا که تداوم رکود در بازار زیان‌های مختلفی به تولید کننده تحمیل می‌کند، ضمن اینکه مشتریان نیز توان خرید خود را به سرعت از دست می‌دهند.

 

وی با اشاره به افزایش درآمد‌های ارزی کشور گفت: فروکش کردن تحریم‌ها و فروش نفت و تسهیل دسترسی به درآمد‌های ارزی، منجر به مدیریت بازار ارز شده است بنابراین افزایش درآمد‌های ارزی به ثبات بازار ارز کمک می‌کند.

 

وی در خصوص راه‌اندازی بازار توافقی ارز و تاثیر این روند بر ثبات نرخ ارز گفت: قطعا راه اندازی بازار ارز توافقی، مدیریت تقاضا و تسهیل در مدیریت صرافی‌ها نیز در تثبیت نرخ ارز بسیار موثر است. راه اندازی بازار ارز توافقی موجب تغییر قیمت ارز واگذار شده برای صادرکنندگان شده است به این نحو که نرخ‌های تعیین شده به بازار نزدیک شده اند، اما از سوی دیگر موجب شد دسترسی به ارز برای بعضی‌ها راحت‌تر شود.

 

مرتضی عزتی استاد اقتصاد در پایان گفتگو تاکید کرد: اقدامات بانک مرکزی در ثبات بخشی به بازار ارز قابل توجه است به ویژه اینکه قیمت ارز‌های صادراتی تغییر یافته و صادرکنندگان نسبت به قبل تمایل بیشتری برای صادرات کالا و عرضه ارز در داخل دارند.

 

ارسال‌ نظر
فامیل دور
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
۰
چشم بسته غیب گفتیا استااااد :)
فیلم و پخش زنده
بیشتر