06 آذر 1401 - 09:41
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با ایبِنا پاسخ داد؛

چرا باید «اینماد» بگیریم؟ / تسهیل‌گری جدید برای کسب‌کار‌های مجازی

بیشتر مراحل فرآیندهای دریافت اینماد از حالت نظارت پیشینی به نظارت پسینی تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۴۳۰۶۵

امین کلاهدوزان؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: از سال گذشته با تغییر رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تسهیل کسب و کارها، سبک جدیدی از نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) با عنوان اینماد بی‌ستاره رونمایی شد که عمده کسب و کار‌ها برای شروع از این اینماد استفاده می‌کنند و نحوه دریافت آن بسیار ساده و سریع است.

 

وی ادامه داد: مدت زمان صدور اینماد حدودا ۱۰ دقیقه است که در برخی رشته‌های خاص که اصطلاحا باید ریسک بیشتری در آن را مدیریت کرد، حداکثر یک روز است که تعداد آن‌ها زیاد هم نیست.

 

کلاهدوزان گفت: در واقع با تسهیل‌گری که در این حوزه اتفاق افتاد، نگرانی و دغدغه‌هایی که صاحبان کسب‌وکار‌های مجازی نسبت به سخت و طولانی بودن فرآیند‌ها داشتند را برطرف کردیم. برهمین اساس بیشتر مراحل فرآیند‌ها را از حالت نظارت پیشینی به نظارت پسینی تبدیل کردیم.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: یعنی کسب‌وکار می‌تواند کار خود را شروع کند و بعد در طول مسیر، رتبه‌بندی می‌شود و از او می‌خواهیم مدارک تکمیلی لازم را بارگذاری کند تا در سقف بالاتری بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

 

 

همکاری وزارت صمت با پرداخت‌یار‌ها

 

وی درخصوص تسهیل‌گری که برای کسب‌وکار‌های مجازی ایجاد شده است، با بیان اینکه کسب و کار به واسطه دریافت اینماد متوقف یا مشکلاتی متوجه آن نمی‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از موارد حتی تسهیل‌گری بیشتری هم انجام دادیم؛ به عنوان نمونه در موضوع پرداخت‌یار‌ها که این روز‌ها داغ است. ما به کسب و کار‌هایی که از شرکت‌های پرداخت‌یار خدمات می‌گرفتند اعلام کردیم که نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت اینماد ندارند و در واقع با توافقی که با شرکت‌های پرداخت‌یار انجام داده‌ایم اطلاعات ثبت شده در سمت شرکت پرداخت یار برای ما هم معتبر و موثق شناخته می‌شود و فقط کافی است اطلاعات و شناسنامه کسب‌وکار اعم از اینکه در چه حوزه‌ای کار می‌کند و مالک کسب و کار چه کسی است و ... را از طریق وب‌سرویس به ما ارسال کنند تا به صورت برخط نماد اعتماد الکترونیکی صادر و فعال شود. بنابراین بدون اینکه وقفه‌ای برای کسب و کار ایجاد شود، درگاه پرداخت فعال دارد و به کار ادامه می‌دهد.

 

کلاهدوزان افزود: مهمترین مزیت این شناسنامه برای مردم این است که به آن‌ها دسترسی می‌دهد تا بتوانند رتبه‌بندی یا اعلام نظر کنند و در صورت تخلف گزارش آن را بدهند و از طریق مجرای قانونی پیگیری شود.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: ذات شکل‌گیری اینماد برای این بود که کسب‌وکار‌ها دارای شناسنامه و نسبت به مشتریان خود مسئولیت پذیر شوند. در خرید حضوری شما فروشنده را می‌بینید و حس اعتماد و پیگیری وجود دارد، اما در تجارت الکترونیک هیچگاه فروشنده را به صورت مستقیم نمی‌بینید به همین دلیل لازم است از طریق قوانینی، حقوق مصرف‌کننده حفظ شود که یکی از حقوق مصرف کننده این است که بتواند درباره کالایی که دریافت کرده اعلام شکایت کند یا در ازای پولی که پرداخت کرده اگر کالا را دریافت نکرده بتواند پیگیری کند. این موضوع از طریق قانون در قالب نماد اعتماد الکترونیکی لحاظ شده است.

 

کلاهدوزان افزود: برخی تخلفات در کشور وجود دارد؛ مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی، سایت‌های قمار، فروش مواد مخدر و محتوای غیرمجاز در فضای مجازی که طی بخشنامه‌ها و قوانین مختلف اعم از قانون مبارزه با پولشویی یا قانون مبارزه با قاچاق قاعده‌گذاری شده و ممنوعیت دارد. در این راستا اینماد کمک می‌کند این اعمال مقررات هم درخصوص این کسب‌وکار‌های غیرقانونی انجام شود تا و این‌ها دسترسی به درگاه‌های پرداخت نداشته باشند و مردم درگیر مشکلات بعدی نشوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها