25 آبان 1401 - 14:19

ماجرای عجیب «نرخ سازی دلار» در فضای مجازی

رصد میدانی بازار ارز نشان از تفاوت نرخ ارز از واقعیت تا اتاقهای مجازی دارد. این در حالی است که عرضه ارز در بازار توافقی تداوم دارد
کد خبر : ۱۴۳۰۶۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ معاملات ارز پس از نوسان شاخص ارزی در هفته‌های گذشته، چند روزی است که به دنبال سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با تعدیل قابل توجهی همراه شده است. تا جاییکه نرخ دلار در بازار غیررسمی از محدوده ۳۶۸۰۰ تومان به کانال ۳۴ هزار تومان سقوط کرد.

کاهش قیمتی که باعث شد تا دلالان و نوسان گیران از ترس ریزش بیشتر قیمت دلار به محدوده‌های پایین تر، دست به نرخ سازی در فضای مجازی بزنند.

به بیان دیگر در روز‌های اخیر با وجود افت نرخ دلاردر بازار غیررسمی در کف کانال ۳۵ هزار تومان، شاهد قیمت‌هایی بالاتر و غیرواقعی در کانال‌های تلگرامی هستیم. این در حالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز در خیابان فردوسی و سبزه میدان تهران حکایت از قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های تلگرامی دارد.  

این شرایط در حالی است که معاملات ارز در بازار توافقی نیز این روز‌ها با افزایش قابل توجه عرضه ارز و افت نرخ دلار همراه شده است. به گونه‌ای که در معاملات امروز بازار توافقی تا لحظه انتشار این گزارش، بیش از ۹ میلیون دلار در کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شده است.

عرضه قابل توجه دلار نیمایی؛ نزدیک به پنج میلیارد دلار در چهار روز

در کنار تداوم عرضه ارز در بازار توافقی، شاهد رکوردشکنی عرضه ارز در سامانه نیما نیز هستیم. به گونه‌ای که بررسی آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی از ابتدای هفته تا پایان معاملات روز گذشته نشان می‌دهد در چهار روز کاری، بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به صورت حواله عرضه شده است که از این حجم قابل توجه، حدود ۹۰۰ میلیون دلار معامله شده است؛ بنابراین در تجارت خارجی و نیاز متقاضیان برای واردات کالا، شاهد عرضه قابل توجه دلار نیمایی هستیم. از سوی دیگر نیاز متقاضیان به اسکناس نیز در بازار متشکل ارزی در سطح قابل قبولی پاسخ داده می‌شود.

این روند عرضه اسکناس و حواله ارزی در حالی است که معاملات غیررسمی ارز، حجم بسیار اندکی نسبت به معاملات رسمی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی (اسکناس) دارد و در نتیجه تاثیری در شاخص ارزی در اقتصاد ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر