28 آبان 1401 - 13:13

قرارداد‌های تجاری با کشور‌های منطقه نوسانات ارزی را کاهش می‌دهد

استاد اقتصاد یک دانشگاه گفت: موافقت نامه‌های ارزی دو یا چند جانبه تا حد بسیار زیادی ما را از وابستگی به دلار نجات می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۳۱۴۰

به گزارش ایبِنا، اله مراد سیف؛ استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین گفت: افزایش تعاملات تجاری با کشور‌های همسایه و منطقه از جمله موضوعاتی است که به رشد اقتصادی کشور منتهی می‌شود، اما آنچه برای تحقق این موضوع لازم است روشن بودن فرآیند تجاری با کشور‌های مختلف است.

 

وی در این باره افزود: به این معنا که مهمترین مولفه در تجارت ارتباط شفاف تجاری است یعنی باید بتوانیم برای سال‌های آینده و مشخص بودن نحوه تعاملات تجاری با کشور‌های منطقه بخصوص اعضای پیمان‌های شانگ‌های و بریکس و ... توافق نامه‌هایی به امضاء برسانیم تا زمینه برای تجارت به وسیله ارز‌های دو کشور صورت بگیرد. ضمن اینکه انعقاد توافقنامه‌های روشن و مشخص با کشور‌های مختلف، ریسک نوسانات ارزی را کم کرده و دلار را از معادلات بین دو یا چند کشور حذف می‌کند.

 

الله مراد سیف استاد اقتصاد دانشگاه امام حسین خاطر نشان کرد: موافقت نامه‌های ارزی اگر به صورت دو یا چند جانبه بین کشور‌ها شکل بگیرد این امکان به وجود می‌آید که تا حد بسیار زیادی ما را از وابستگی به دلار نجات دهد و دلار را از چرخه تجاری حذف کند. با توجه به اینکه دچار محدودیت تحریم هستیم و به دلیل اینکه با دلار مبادله می‌کنیم اتفاقا به دلیل شرایط تحریمی و به جهت تسهیل تجارت با کشور‌های هم پیمان به سمت مبادلات دو یا چند جانبه حرکت کنیم تا وابستگی کشور به دلار کم شود و رابطه تجاری بین کشور‌های طرف تجاری ایران تسهیل شود.

 

استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز است به دلیل اهمیت نرخ ارز روی اقتصاد و مبادلات تجاری، گفت: بانک مرکزی تنها دستگاه اثرگذار بر نرخ ارز نیست و شاید آخرین دستگاه باشد. در اقتصاد کلان وقتی با تورم بالا مواجه هستیم این نرخ تورم بالا فشار بر نرخ ارز وارد می‌کند و موجب می‌شود ریال در مقابل دلار کم ارزش شود، لذا فشار زیادی بر بانک مرکزی ایجاد می‌شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه انتظار داریم بانک مرکزی سیاست‌های روشن ارزی داشته باشد و بتواند از طریق کنترل منابع و مصارف ارزی بازار ارز را مدیریت کند، اما واقعیت این است که هر آنچه درباره نرخ گذاری ارز وجود دارد و دیده می‌شود را نباید به بانک مرکزی مرتبط کرد چرا که بخش مهم این کاهش و تثبیت نرخ ارز وابسته به کنترل نرخ تورم است. کاهش تورم به معنای کاهش فشار بر ارز و کاهش نرخ ارز است لذا در این شرایط بانک مرکزی هم به راحتی می‌تواند شرایط را برای ثبات ارزی و امنیت خاطر معامله کنندگان و فعالان اقتصادی بازار ایجاد کند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر