06 آذر 1401 - 09:13
کارشناس بازار بورس در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

اوراق ارزی ابزاری کارآمد برای بیمه کردن سرمایه در برابر نوسان نرخ دلار

اوراق ارزی برای کسی که مایل به نگهداری اسکناس نیست و می‌خواهد سرمایه خود را در مقابل نرخ دلار بیمه کند، ابزاری کارآمد است.
کد خبر : ۱۴۳۲۹۲

شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار بورس در رابطه با مزایای اوراق ارزی به خبرنگار ایبِنا گفت: اوراق ارزی به این معناست که خریداران نیازی ندارند از بازار، خرید مورد نظر خود را انجام دهند، یک برگه در اختیار آنان تحت این عنوان قرار می‌گیرد و بعد از سه ماه می‌توانند هر زمان که مایل باشند آن را به یکی از شعب بانک ملی تحویل دهند و معادل دلاری یا ریالی‌اش را دریافت کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: البته این احتمال وجود دارد که خریداران اوراق حتی ضررده هم بشوند. از طرف دیگر ممکن است برای آنان سودآور باشد. در هر صورت یکی از آثار اوراق ارزی این است که متقاضیان اسکناس برای خرید به بازار مراجعه نخواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: اوراق ارزی برای کسی که مایل به نگهداری اسکناس نیست و می‌خواهد پول خود را صرفا در مقابل نرخ دلار بیمه کند، ابزار کارآمدی است.

شایان آرانی در ادامه تصریح کرد: اوراق ارزی ایراداتی هم دارد که یکی از آن‌ها گرفتار شدن خریداران در فرایند مربوط به آن است، زیرا باید از طریق شعب بانک ملی برگه را مورد خریداری قرار دهند و برای فروش هم باز به شعب بانک ملی مراجعه کنند که همین رفت و آمد دردسرساز است. نکته دیگر غیر قابل انتقال بودن برگه خرید اوراق ارزی است.

وی در ادامه افزود: فروش اوراق ارزی با این روش عمدتا معامله‌گران خرد را در بر می‌گیرد، اما از آنجا که یک سر این قضیه به دولت وصل می‌شود، اطمینان زیادی به آن نمی‌کنند و قدم گذاشتن در این مسیر  با اکراه همراه است. چنانچه اعتماد به دولت برای انجام این کار وجود داشت، بسیارمفید و تاثیرگذار بود، زیرا می‌توانستند یک حواله ۴ هزار دلاری برای سه ماه را مورد خریداری قرار دهند و هر زمان که لازم بود، به فروش برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره راهکار جلب اعتماد معامله‌گران خرد اظهار داشت: اوراق‌هایی مانند ارز باید با یک نرخ سود عرضه شود. به این معنا که بر فرض گفته شود ۲ درصد بر دلار سود داده می‌شود. با این کار هر ریالی که از این طریق  به دلار تبدیل شود، ۲ درصد سود می‌گیرد و در کل جذابیت این کار بالا خواهد رفت و مردم راغب می‌شوند، زیرا به جای اینکه دلار خریداری شده را در گنجه خانه‌شان نگه دارند، ازطریق مکانیزم بانکی و بانک مرکزی از آن سود می‌برند.

این کارشناس اقتصادی در حفظ ارزش پول با خرید اوراق ارزی بیان کرد: ارزش پول تا حدی با خرید اوراق حفظ خواهد شد، ولی مشکل در کنترل قیمت توسط دولت است. به این معنا که خرید و فروش آن با نرخی انجام خواهد شد که دولت آن را به تعریف در می‌آورد. قیمت وقتی مبتنی بر بازار باشد، ریسک بازار را کسانی که به آن وارد می‌شوند، خواهند پذیرفت، زیرا بازار نسبت به تورم عکس العمل نشان می‌دهد، ولی خریداران اوراق مطمئن نیستند که آیا با واقعیت‌های بازار نرخ تعیین می‌شود یا خیر؟ این مسئله به بازار محور نبودن دولت برمی گردد، زیرا در این صورت شک و شبهات را برطرف می‌کرد. با این وجود با اوراق ارزی بخشی از نگرانی و دغدغه سفته بازی و حفظ ارزش پول ملی را برطرف می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر