واردات جواهرات از مسکو به بلژیک ادامه دارد

تحریم‌های اتحادیه اروپا مانع از واردات جواهرات از مسکو به بلژیک نشده است.
کد خبر : ۱۴۳۳۰۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، علی رغم هشت دور تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا علیه مسکو، الماس‌های روسیه در فهرست تحریم‌های این اتحادیه باقی مانده‌اند. به گزارش گاردین ممکن است این مساله به این دلیل باشد که بلژیک بزرگ‌ترین مرکز تجارت الماس جهان در آنتورپ است.

بر اساس این گزارش، با استناد به آمار بانک ملی بلژیک، ۲۵ درصد از الماس‌های خام آنتورپ از روسیه آمده است. داده‌ها نشان داد که در سال ۲۰۲۱، بلژیک ۱.۸ میلیارد یورو (۱.۸ میلیارد دلار) الماس روسیه و ۱.۲ میلیارد یورو در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۲ وارد کرده است.

امسال پرآشوب بود و واردات در ماه ژوئن به ۳۹۳ میلیون یورو افزایش و سپس به شدت کاهش یافت. در ماه آگوست، بلژیک ۳۵.۹ میلیون یورو الماس روسی وارد کرد که در مقایسه با ۲۱۵.۴ میلیون یورو در ماه مشابه سال ۲۰۲۱، کاهش ۸۳ درصدی نسبت به سال قبل را نشان داد. تام نیس، سخنگوی مرکز جهانی الماس آنتورپ (AWDC)، توضیح داد که افزایش در ماه ژوئن منعکس کننده معاملات الماسی است که پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین از قبل بسته شده بودند.

با این حال، نیس مخالف ممنوعیت واردات است و گفت که آنتورپ باید گزینه باز برای شرکت‌هایی که هیچ گزینه‌ای ندارند، باقی بماند. به گفته او، شرکت‌های بزرگ جایگزین‌هایی برای الماس‌های روسی دارند، اما برای تاجران کوچک این کار بسیار دشوار است، در این صورت اگر جایگزینی نداشته باشند، به شدت تحت فشار قرار خواهند گرفت.

این سخنگو گفت که برخی از بخش‌های خاص هیچ جایگزینی ندارند و به عنوان نمونه از الماس‌های صنعتی روسیه که استاندارد اسکالپل‌های جراحی چشم هستند، نام برد. مرکز جهانی الماس آنتورپ هشدار داده که در صورت توقف واردات الماس روسیه، ۱۰ هزار شغل در خطر خواهد بود.

این ممنوعیت باعث خروج دلالان الماس از آنتورپ به خاورمیانه و هند می‌شود، کشور‌هایی که هنوز با روسیه تجارت می‌کنند. نیس گفت: این هشدار مبهمی نیست: شما در نهایت با این خطر مواجه خواهید شد که در کل ۴۰ میلیارد یورو از گردش مالی سالانه به هند یا دبی خواهد رفت و آن‌ها به بزرگ‌ترین مرکز تجاری جهان تبدیل خواهند شد.

دولت بلژیک تاکید کرد که هرگز به دنبال جلوگیری از تحریم‌های ضد روسی نبوده است. با این حال، منابع به گاردین گفتند که وقتی غول روسی الروسا در آخرین دور تحریم‌های اروپا قرار گرفت، بروکسل رای ممتنع داد. این گزارش خاطرنشان کرد که تحریم‌ها بدون اشاره به آلروسا به اتفاق آرا تصویب شدند. اکنون، لهستان و کشور‌های بالتیک دوباره برای گنجاندن الماس‌های روسیه در دور بعدی تحریم‌های اتحادیه اروپا که پیش از پایان سال جاری پیش بینی می‌شود، فشار می‌آورند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر