03 آذر 1401 - 09:36
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

خرید اوراق سکه راهی برای حفظ ارزش دارایی‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: قطع به یقین نگهداری اوراق سکه نسبت به خود سکه به لحاظ کمتر بودن ریسک نگهداری بهتر است.
کد خبر : ۱۴۳۳۲۵

مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص عرضه و انتشار اوراق سکه بانک مرکزی گفت: اوراق منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بحث اوراق سکه معاف از مالیات است در حالی که قاعده خرید و فروش سکه در بازار بر آن است که مشمول بر مالیات می‌شود که یکی از تفاوت‌های اصلی خرید اوراق سکه بانک مرکزی و بازار آزاد به شمار می‌شود بنابراین اوراق سکه بانک مرکزی گزینه خوبی برای کسانی است که با انگیزه سودآوری بیشتر به دنبال خرید طلا و سکه هستند.



وی در این باره افزود: قطع به یقین نگهداری اوراق سکه نسبت به خود سکه به لحاظ کمتر بودن ریسک نگهداری بهتر است لذا خریدارن اوراق سکه به لحاظ امنیتی ایمن‌تر هستند چرا که در نگهداری سکه به صورت فیزیکی امکان سرقت به مراتب بالا می‌رود.


مرتضی عزتی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که وقتی سکه دست افراد باشد هرموقع که خواستند می‌توانند استفاده کنند، ولی اوراق در قابلیت استفاده انعطاف کم‌تری دارد که تقاضا‌کنندگان می‌توانند به آن توجه داشته باشد. از طرف ساختار سیستمی به هرحال وقتی که افراد دارایی خود را با خرید اوراق ثبت و ضبط می‌کنند به عنوان فعالان رسمی این موضوع مطرح هستند و اسامی آن‌ها در سیستم ثبت می‌شود و برای افراد یک سابقه‌ای می‌شود که از این سابقه می‌توانند اگر بانک مرکزی درست سیاست گذاری کند و امتیاز‌هایی دهد استفاده کنند که فعال در این بازار بودند و از مزایای این طرح استفاده کنند.


مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: یکی از مسائلی که منجر به استقبال بیشتر مردم از خرید اوراق سکه می‌شود عدم کاهش ارزش پول ملی با خرید اوراق سکه به جای نگه داشتن پول نقد است چرا که با سرمایه گذاری در این بخش مانع کاهش ارزش سرمایه خود می‌شوند. ا لبته مشکل از ساختار غلط اقتصاد ما است که کاهش ارزش پول ملی با این شدت انجام می‌شود که عده کثیری از مردم برای حفظ ارزش پول به سمت تقاضای خرید سکه می‌روند.


وی در این باره تصریح کرد: در واقعیت این تعداد تقاضایی که برای سکه در بازار وجود دارد به هیچ وجه نشان دهنده تقاضا سکه در بازار نیست فقط تقاضا برای حفظ ارزش پول در شرایط تورمی است. اگر شرایط تورم از بین برود و مثلا به حدود ۵ درصد برسد تقاضای سکه به شدت افت می‌کند، پس تقاضای این چنینی به صورت واقعی نیست و به واسطه نابه‌سامانی‌ها اقتصاد ما است اگر جلو معامله سکه به عنوان مثال گرفته شود یا مالیات بر عایدی سکه افزایش یابد اصلا تقاضا ایجاد نمی‌شود.


وی در پایان گفتگو در خصوص اهداف بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق سکه گفت: هدف بانک مرکزی از عرضه اوراق سکه در بورس کالا سامان دادن به بازار پول است که پایه پولی را محدودتر کند. امید می‌رود بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های درست بازار پول را تا حدودی از نابسامانی خارج کند.

برچسب ها: سکه اوراق سکه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر