07 آذر 1401 - 10:01

اینماد مانع کسب‌وکارهای مجازی می‌شود؟

الزام دریافت اینماد توسط کسب‌وکار‌های مجازی باعث اطمینان و امنیت فعالیت پرداخت در اینترنت می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۴۵۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) نشانی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌و‌کار‌های مجازی ارائه می‌شود. کسب‌و‌کار‌های مجازی برای جلب اعتماد مشتریان اقدام به دریافت اینماد می‌کنند. از طرفی کسب‌و‌کار‌هایی که اینماد دریافت می‌کنند، می‌توانند از خدماتی مثل درگاه پرداخت نیز بهره‌مند شوند.

 

 

اطمینان و اقبال به کسب‌و‌کار‌های مجازی با اینماد

 

پیش از اینماد، به دلیل اینکه هویت برخی ارائه دهندگان خدمات در فضای مجازی فاش نمی‌شد، فعالیت‌های مجرمانه و کلاهبرداری زیادی در این بستر شکل گرفته بود که الزام و معرفی اینماد باعث شد که این تخلفات بسیار کاهش یابد و از طرفی با معرفی اینماد افرادی که از خدمات کسب‌وکار‌های مجازی استفاده می‌کنند، با مشاهده نشان اینماد و اطمینان از اصالت آن، می‌توانند با خیالی آسوده از این‌گونه خدمات استفاده کنند که همین مسئله موجب گسترش استفاده مردم از خدمات کسب‌وکار‌ها در فضای مجازی نیز می‌شود.

 

وجود نماد اعتماد و تائید یک کسب‌وکار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، اثر زیادی بر میزان استفاده و اعتماد خریداران به کسب‌و‌کار اینترنتی دارد. در صورت وجود اینماد خریدار احساس امنیت بیش‌تری می‌کند و در صورتی که یک کسب‌و‌کار اینترنتی تخلفی داشته باشد، مشتریان آن به راحتی می‌توانند نسبت به شکایت به مراجع قانونی مراجعه کنند.

 

بیشتر بخوانید؛

 

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به سازوکار شکایت از کسب‌و‌کار‌های متخلف فضای‌مجازی در اینماد، گفت: خوشبختانه با سازوکاری که برای شکایت خریدارانی که از سایت‌های فضای مجازی خرید می‌کنند و از آن‌ها شکایت دارند، در نظر گرفته شده، این افراد می‌توانند با کلیک بر روی اینماد وارد سامانه آن شده و شکایت خود را در آن جا ثبت کنند.

 

مرکز توسعه تجارت الکترونیک مسئولیت ایجاد زیرساخت‌های امنیت و اعطای نماد اینماد به کسب‌و‌ار‌های اینترنتی را بر عهده دارد و در این راستا برای آرامش خاطر مصرف کنندگان و مشتریان کسب‌و‌کار‌های مجازی اقدامات بسیاری را نیز انجام داده است.

 

ساماندهی سایت‌های تجاری در فضای مجازی در واقع موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به خصوص B2C خواهد بود. به صورتی که مردم در هنگام خرید از اینترنت با اطمینان از اینکه سایت به تعهدات خود عمل و حقوق مصرف کننده را رعایت می‌کند، اقدام به خرید می‌کنند.

 

 

افزایش امنیت با الزام اینماد

 

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) از سوی درگاه‌های پرداخت، به دلایل متعددی الزامی شده است که از مهم‌ترین این دلایل جلوگیری و مقابله با پولشویی و تامین تروریسم است.

 

از طرفی الزام به دریافت اینماد امنیت فعالیت کسب‌و‌کار‌ها در فضای مجازی را تامین می‌کند و با این الزام قطعا کیفیت خدماتی که کسب‌و‌کار‌های مجازی ارائه می‌دهند، افزایش می‌یابد.

 

برخی افراد به دلیل عدم اطلاع از قوانین مربوط به الزام کسب‌و‌کار‌ها به دریافت اینماد این الزام را مانعی برای کسب‌وکار‌ها می‌دانند در صورتیکه چنین اقداماتی موجب افزایش اطمینان و امنیت فعالیت‌هایی مثل پرداخت در فضای مجازی می‌شود. برخی از افراد نیز به دلیل اینکه از عدم شفافیت در فعالیت کسب‌وکار‌هایی که پرداخت‌یار‌ها به آن‌ها خدمات می‌دهند، سود‌های هنگفت کسب می‌کنند، به دنبال جلوگیری از الزام به دریافت اینماد توسط کسب‌و‌کار‌های فضای مجازی هستند.

 

امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این مسئله مهم اشاره کرده است که اکنون ۲ دسته کسب‌وکار نگران این ابلاغیه هستند. در دسته اول کسب‌وکار‌هایی که فعالیت آن‌ها غیرقانونی نیست؛ اما مقررات مرتبط با آن هنوز تنظیم نشده است. به همین دلیل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط در پی فراهم آوردن راهی برای ادامه‌دار شدن و قانونمند کردن آن‌هاست.

 

وی افزود: دسته دوم که کمتر از ۵ درصد کسب‌وکار‌ها را تشکیل می‌دهند، چرخه اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند و اتفاقاً مشکل دستگاه‌های اجرایی کشور با همین گروه دوم است که شفافیت ندارند و عمدتاً کارشان قمار، پولشویی و فروش مواد مخدر و دیگر کالا‌های غیرمجاز است.

 

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: مسئله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این است که نوع فعالیت و تراکنش‌های مالی افرادی که پشت درگاه‌های پرداخت هستند باید شفاف باشد تا اگر پول مردم از دست رفت یا تخلف مالی صورت گرفت بتوان آن را پیگیری کرد.

 

 

تسهیل دریافت اینماد برای کسب‌و‌کار‌ها

 

یکی از مشکلاتی که کسب‌و‌کار‌ها در دریافت اینماد با آن مواجه بودند، نیاز به مدارک متعدد و همچنین زمان بر بودن دریافت اینماد بود. به همین علت مرکز توسعه تجارت برای تسهیل و تسریع دریافت اینماد برای کسب‌و‌کار‌ها نوعی از اینماد با نام بدون ستاره را معرفی کرد که در کوتاه‌ترین زمان و با حداقل مدارک هویتی می‌توان آن را دریافت کرد.

 

بیشتر بخوانید؛

 

در این راستا سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: در گذشته این مسئله بیان می‌شد که دریافت اینماد زمان‌بر است و کسب‌وکار را با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل از سال گذشته رویه صدور «اینماد» بدون ستاره را آغاز کردیم که صدور آن به حداکثر ۱۰ دقیقه رسیده و مرکز ملی فضای مجازی تایید کرده است. پس می‌توان گفت صدور اینماد تسهیل شده است.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر