07 آذر 1401 - 13:49

ماجرای عجیب صادرات چیپس ایرانی به عراق

با حذف ارز ترجیحی محصولاتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید و به عراق صادر می‌شدند، برای ماندن در سبد صادرات به عراق راه دشواری دارند.
کد خبر : ۱۴۳۴۸۴

به گزارش ایبِنا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در بازار عراق تغییر مهمی برای کالا‌های ایرانی رخ نداده، اما برخی محصولات که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید و صادر می‌شدند، کار دشوارتری دارند.

 

علی شریعتی اظهار کرد: کالا‌های ایرانی در بازار عراق، در سطوح مختلف و به شکلی متنوع صادر می‌شوند و ما هم در سطح دولتی و هم در سطح بخش خصوصی به این کشور صادرات داریم. آنچه که معمولا بر عملکرد صادراتی ما به عراق تاثیر کوتاه مدت می‌گذارد نیز مربوط به عملکرد صادراتی دولت می‌شود. چه در صادرات میعانات و چه در صادرات برق، دولت ما به عراق صادراتی دارد که در ماه‌های مختلف با توجه به شرایطی که به وجود می‌آید، امکان ایجاد تغییر در آمار‌های صادراتی را دارد، اما جز آن، در بازار عراق هیچ اتفاق جدید و مهمی برای کالا‌های ایرانی رخ نداده و روال کار به طور معمول ادامه دارد.

 

به گفته وی، آنچه که مربوط به صادرات کالا‌های مصرفی به عراق می‌شود، در نهایت مسیر خود را طی خواهد کرد. شاید در برخی ماه‌های سال مانند فرا رسیدن محرم یا ایام اربعین، محدودیت‌هایی به وجود بیاید، اما در نهایت و پس از آن، صادرات ما روال عادی خود را طی خواهد کرد. آنچه که در آمار سال جاری مطرح شده نیز هر چند افتی را نشان می‌دهد، اما در صورت طی شدن روال عادی می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال این اعداد جبران شود.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روند رو به رشد اقتصاد عراق در ماه‌های گذشته، تصریح کرد: براورد‌ها نشان می‌دهد که پول ملی عراق توانسته خود را تقویت کند و ارزش این پول در ماه گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری نیز این روند ادامه پیدا کند. از سوی دیگر رشد اقتصادی عراق نیز ادامه پیدا کرده و همین موضوع بازار این کشور را گسترش داده است. برای مثال بحث بلک فرایدی در عراق به شدت مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد بازار خوبی در این حوزه به وجود آمده است.

 

شریعتی به تغییراتی که در شرایط صادرات برخی کالا‌های ایرانی به عراق به وجود آمده نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال ما به عراق صادرات چیپس داشتیم که این محصول ضریب جذب ۴۰ درصدی روغن دارد با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شد و از سوی دیگر بذر و کود حمایت‌های کشاورزی در تامین سیب زمینی می‌گرفت. شبیه به مورد صادرات شیرینی و شکلات به پاکستان که با حمایت‌های ارز دولتی انجام می‌شد، محصولاتی مانند چیپس نیز حالا اگر قصد صادرات داشته باشند، باید با ارز نیمایی تولید کنند که قطعا شرایط‌شان را تغییر می‌دهد. از این رو شاید ما همچنان در این حوزه‌ها مزیت صادراتی داشته باشیم، اما کار دیگر مانند سابق نیست.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر