رئیس سازمان بورس در نشست خبری مطرح کرد؛

سود‌های رسوبی در شرکت‌ها شناسایی و پرداخت شد/ تعامل مستمر و سازنده بازار پول و سرمایه

سود‌های رسوبی در شرکت‌ها شناسایی و پرداخت شد  تعامل مستمر و سازنده بازار پول و سرمایه
رئیس سازمان بورس گفت: تعامل بازار پول و بازار سرمایه متنوع و سازنده است و به صورت مستمر ادامه دارد.
کد خبر : ۱۴۳۵۲۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ امروز سومین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد.

 

در ابتدای این نشست مجید عشقی رئیس سازمان بورس به ارائه گزارش عملکرد یک ساله ریاست خود پرداخت و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته مشکلاتی درباره بودجه وجود داشت، تصمیم‌هایی اخذ شد که برخی در بودجه اعمال و برخی در زمان تصویب اجرا شد و به آرامش نسبی در بازار از سمت بودجه بود از جمله نرخ خوراک و سوخت صنایع و بحث‌های مشابه انجامید.

 

وی افزود: موضوع بعدی پرداخت سود سهام عدالت بود که سال گذشته به صورت یکجا پرداخت شد. اقدام دیگری که بازار سرمایه پیگیر بود موضوع پرداخت الکترونیکی سود مجامع بود که دور از ذهن به نظر می‌رسید اما با پیگیری‌ها در قانون بودجه هم به صورت قانون درآمد و در حال اجراست.

 

رئیس هیئت مدیره سازمان بورس ادامه داد: موضوع بعد هم سودهای رسوبی در شرکت‌ها بود که با توجه به اطلاعات سمات این سودها شناسایی و پرداخت شد و همچنان این مطالبه‌گری برای پرداخت سودهای رسوبی ادامه دارد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست با تاکید بر تقویت ساز وکار صندوق تثبیت و توسعه بازار و منابع مالی، نمایش عمق مظنه را یکی از تابوهای بازار دانست و گفت: اکنون عمق مظنه برای همه نمایش داده می‌شود که باعث شده است اطلاعات به صورت متقارن در اختیار فعالان بازار قرار گیرد.

 

وی افزود: با مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی در زمینه اصلاح قوانین و مقررات برای توسعه بازار و همچنین مواردی مانند لایحه مدیریت تضاد منافع که تاکنون در بازار سرمایه مورد بررسی نبوده است، داشته‌ایم.

 

بحث دیگری که رئیس سازمان بورس در این نشست خبری به آن اشاره کرد، دستورالعمل تخلفات در بازار سرمایه بود. او در این زمینه عنوان کرد: مقررات دستورالعمل تخلفات پراکنده بوده و رویکرد این است که با اصلاح و رفع مشکلات برای تخلف زدایی، مانع تخلفات به صورت سیستمی شویم.

 

عشقی در ادامه بیان کرد: دستورالعمل حاکمیت شرکتی تصویب شده و ابلاغ خواهد شد. در این دستورالعمل ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است. با رعایت نشدن دستورالعمل برخورد جدی خواهد شد. دستورالعمل ضوابط پذیرش شرکت های استارتاپی  منجر به ورود تپسی بود. امیدواریم شرایط پذیرش در این حوزه برای ورود بیشتر این شرکت ها، تسهیل شود.

 

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا گفت تعامل بازار پول و بازار سرمایه متنوع و سازنده است و به صورت مستمر  ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: در گذشته درگاه پرداخت نهاد مالی متناسب با شرایط بازار سرمایه نبود و سهام داران باید در دفعات متعدد تا سقف 50 میلیون تومان پول به حساب کارگزاری واریز می کردند اما با تعامل ایجاد شده این معاملات تسهیل شد؛ به طوری که با یک بار کارت کشیدن پول به حساب کارگزاری تزریق می شود. همچنین اوراق گواهی سکه تعامل دیگر ما بود که مورد توافق هر دو ما بود.

 

رئیس سازمان بورس افزود: نظارت بر نهادهای مالی که فعال در بازار پول و بازار سرمایه هستند مانند بانک ها و کارگزاری ها و همچنین ریسک اعتباری کارگزاری ها مورد توجه کمیته بازار پول و بازار سرمایه است.

 

عشقی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص استعفای خود شفاف سازی کرد و گفت: رفتن بنده از سازمان برای روسای سازمان شیرین است. وی اظهار داشت: اتاق رئیس سازمان به خصوص طی یکی دو سال اخیر اتاق شکنجه بوده است. عشقی بیان‌داشت: تصور بنده به این صورت بود که شاید کناره‌گیری ام از سازمان به نفع بازار سرمایه باشد، اما همه اعضای شورا به اتفاق با این استعفاء مخالفت کردند و منتفی شد. رییس سازمان بورس ادامه داد: این مساله باعث شد تا هیچ اسمی از شورا برده نشود و صحبت های مطرح شده یک اشتباه خبری بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فشاری از سوی مجلس برای استعفا اعمال شده است یا خیر، ادامه داد: با مجلس در تعامل هستیم و این گونه نیست که مجلس برای استعفا فشاری وارد کرده باشد. وی اضافه‌کرد: سازمان بورس یک نهاد حرفه‌ای و تخصصی است که امید می‌رود رسانه‌ها نیز کمک کنند تا به اقدامات اصلی در این سازمان بپردازیم.

 

برچسب ها: بورس مجید عشقی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها