تجربه جهانی نظارت بر سازوکار معاملات رمز ارز‌ها (۳)

امارات؛ مبتکر پیشرفته‌ترین اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال در جهان

امارات یکی از دولت‌های پیشگام در حوزه تقویت نوآوری و رشد بازار از طریق دارایی‌های دیجیتال است.
کد خبر : ۱۴۳۵۲۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در سال ۲۰۱۸، دولت امارات در ابوظبی، کمیته‌ای را برای مطالعه دارایی‌های دیجیتال (شامل رمزارزها، فناوری‌های متاورس و فناوری‌های بلاک چین) و پیامد‌های آن‌ها بر اقتصاد داخلی و بین المللی امارات تشکیل داد. این کمیته به این نتیجه رسید که دارایی‌های دیجیتال، ثبات مالی یا تعادل نظام اقتصادی امارات را تهدید نمی‌کند. در عوض، اگر بستر‌های حقوقی و مقررات مرتبط با آن‌ها به درستی طراحی و تنظیم گردد، می‌توانند به عنوان فرصتی طلایی برای تنوع و رشد اقتصادی آتی امارات محسوب شوند. از آن زمان تاکنون، هم در سطوح فدرال، هم در سطح امیرنشین‌ها امارات و هم در سطح مناطق آزاد مالی و تجاری، تلاش‌هایی برای پیدایش چنین بستری انجام گرفته است.


در سال ۲۰۲۲ تخمین زده شد که امارات متحده عربی، سومین بازار بزرگ دارایی‌های دیجیتال در خاورمیانه باشد که ارزش کل معاملات آن به حدود ۲۶ میلیارد دلار می‌رسد. با این وجود، این کشور تمایل دارد که در مورد سوء استفاده احتمالی از ارز‌های دیجیتال برای فرار از تحریم، کلاهبرداری، تامین مالی تروریسم و پولشویی محتاطانه‌تر عمل کند. به همین دلیل، دولت فدرال امارات متحده عربی با این باور که قانون دارایی‌های مجازی می‌تواند به تنوع اقتصاد کمک کند و در بازار جهانی برتری یابد، از طریق مجموعه‌ای از قوانین دوستدار رمز ارزها، فعالیت در بستر دارایی‌های مجازی چراغ سبز نشان داد و سازمان خدمات مالی دبی یک چارچوب قانونی برای رمزارز‌ها را در طرح تجاری ملی ۲۰۲۲ خود برای شرکت‌هایی که در مرکز مالی بین‌المللی دبی فعالیت می‌کنند، گنجانده است. آن‌ها معتقدند در حالت ایده‌آل، قانون ارز‌های دیجیتال و مقررات دارایی‌های مجازی باید فضای مناسبی برای نوآوری و رقابت سالم داشته باشد و در عین حال رفتار‌های غیرقانونی را نیز مهار کند.


در این نوشته به عنوان سومین مقاله از پرونده " تجربه جهانی نظارت بر سازوکار معاملات رمز ارز‌ها " به تبیین آنچه که امروز، امارات و بویژه دبی را به مبتکر پیشرفته‌ترین اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال در جهان مبدل کرده است، می‌پردازیم.

 

 

دبی و ابوظبی اولین شهر‌های متاورس جهان شدند

 

هلدینگ متاورس، از دبی و ابوظبی به عنوان اولین شهر‌های جهانی در فناوری‌های حوزه متاورس رونمایی کرد. پریون ردی، مدیر عامل این هلدینگ مستقر در دبی، گفت: پس از بررسی دقیق مناطق مختلفی از جهان که پیشگام حوزه‌ی دیجیتال بوده اند، تصمیم گرفته شد که دبی و ابوظبی اولین شهر‌های شبیه سازی شده در متاورس جدید ما باشند. به گزارش روابط عمومی کمپانی متاورس، امارات به عنوان اولین کشور داوطلب در سال ۲۰۲۳ خواهد بود که قصد دارد تمامی تجربیات و مکان‌های زندگی واقعی در شهر‌های دبی و ابوظبی را در یک بستر متمرکز و فراگیر جهانی وارد دنیای مجازی کند.


شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در هنگام رونمایی از این دستاورد بزرگ متاورس هوشمند در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد:
" آینده متعلق به کسانی است که آن را طراحی کنند. ما در حوزه جهان‌های مجازی و متاورس، آرزوی مشارکت جمعی در شکل دادن به آینده‌ی روشن این بخشِ همیشه در حال توسعه را داریم. امارات متحده عربی، در سال ۲۰۲۳ پیشرفته‌ترین اکوسیستم دارایی‌های مجازی و مبتکر بستر‌های متاورس هوشمند مجازی از نظر سازمان دهی، خلاقیت، حاکمیت و امنیت مجازی خواهد بود"


به این ترتیب، دبی در سال ۲۰۲۳، آماده تعامل همه جانبه با متاورس و شبکه آنلاین دنیای مجازی خواهد بود. متعاقباً، حاکم دبی، تشکیل کمیته قدرتمندتری را برای تهیه قوانین، مقررات، بستر‌های حقوقی و استراتژی‌های حوزه متاورس در این شهر، نظارت بر همه پیشرفت‌های فناوری‌های آتی دیجیتال در امارات و ارتقای موقعیت این شهر به عنوان یک مرکز جهانی متاورس را اعلام کرد.

 


شبکه هوشمند دارایی دیجیتال دبی، چه پیامد‌های حقوقی و اقتصادی خواهد داشت؟


دبی از نقش یک پذیرنده اولیه در فناوری ارز‌های دیجیتال، متاورس و بلاک چین در سال ۲۰۱۹، به یک مبتکر و مشارکت کننده در شکل دادن به آینده این فناوری‌ها در سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.


این امر نشان دهنده تلاشی جدی برای ایجاد یک کارتل اقتصادی جدید و قدرتمند است که به اقتصاد کشور امارات کمک خواهد کرد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را در دبی، ابوظبی و سایر مناطق امارات بوجود خواهد آورد.


این مسئله از طریق راه حل‌های حقوقی و نظارتی ایمن و مدرنی که حاکمیت دبی در نظر دارد، امکان‌پذیر است؛ بنابراین حضور امارات و بویژه دبی در حوزه متاورس و صنعت ارز‌های دیجیتال، آغاز مرحله جدیدی در حاکمیت علمی و فناوری امارات در آینده جهان خواهد بود.


با توسعه مقررات جدید دارایی‌های مجازی در دبی به مخاطبان بدون مرز از طریق متاورس، این شهر در حال ایجاد یک نمونه اولیه غیر متمرکز از شبکه هوشمند دارایی دیجیتال است و از رهبران فکری بین المللی صنعت دارایی‌های دیجیتال، مقامات جهانی، متولیان و شکل دهندگان این صنعت دعوت کرده است تا در این راه مشارکت کرده و دانش خود را با آن‌ها تبادل کنند تا بتوانند چالش‌های مهم و حیاتی را به طور جمعی حل کنند.


این اتفاق، بخش دارایی‌های مجازی و دیجیتال را قادر می‌سازد تا انعطاف‌پذیری و پویایی اقتصادی ایجاد کرده، شمول اجتماعی را تسریع بخشد و به پایداری زیست محیطی در امارات و جهان کمک کند.

 


متاورس امارات؛ اولین دارایی مجازی قانونی در مقیاس کامل


برخلاف سایر برنامه‌های کاربردی واقعیت مجازی که جهان‌های فانتزی دیجیتالی را در مقیاس کوچک ایجاد می‌کنند، متاورس امارات، یک پلتفرم کامل با سازگاری فراگیر و مقیاسی با ۹۷ درصد تطبیق با واقعیت است و در بستر آپدیت و به روز رسانی آنی طراحی شده است.


کاربران می‌توانند در این فضای متاورس، فعالیت‌های واقعی را در بستر دیجیتال انجام دهند؛ یعنی از صرافی‌های آنلاین، خرید رمزارز انجام دهند، تجارت حوزه NFT‌های خود و دیگران را داشته باشند، عملکرد مشاهده و خرید محصولات در بزرگترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی را با استفاده از رمز ارز‌ها انجام دهند، خرید فضای تبلیغاتی در شهر مجازی، شرکت در سخنرانی‌های شبیه‌سازی‌شده، ثبت‌نام برای مجوز‌ها و اسناد دولتی و ... را نیز انجام دهند.


حاکمان دبی و ابوظبی اخیراً کمیته عالی فناوری‌های آینده و اقتصاد دیجیتال را برای نظارت بر بستر‌های شهری دبی و ابوظبی جهت تبدیل شدن به قطب جهانی پیشرو برای پذیرش این بخش از فناوری متاورس را تشکیل داده اند.


نسخه‌ بتای این پروژه هوشمند، محیطی با رویداد‌ها و مکان‌های واقعی این شهر‌ها ارائه خواهد داد که با واقعیت به روز رسانی شده‌ی دبی و ابوظبی، مطابقت خواهد داشت. کاربران در سرتاسر جهان می‌توانند بزرگترین و متنوع‌ترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی دبی و ابوظبی را در بستری از ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال با بکارگیری ابزار‌های حقیقی از خانه‌های خود و در فضایی پر از آسایش تجربه کنند.
پس از مرحله بتا، این پروژه هوشمند، مکان‌های کلیدی بیشتری را در سراسر امارات با تمرکز بر ایجاد فضا‌های مجازی که از نظر بصری، توپوگرافی و هندسی مقیاس‌بندی دقیقی با واقعیت آن شده‌اند، منتشر می‌کند تا حقیقی‌ترین احساس را در فراجهان دبی و ابوظبی با فضا، بازآفرینی کند.


مدیر اجرایی متاورس معتقد است که امارات در خط مقدم نوآوری و تحول دیجیتال در حوزه متاورس قرار دارد. وی افزود این پلتفرم جدید به توسعه بازار پیش‌بینی‌شده ۴ میلیارد دلاری امارات کمک می‌کند، زیرا متاورس امارات، در لبه‌ی تکنولوژی قرار دارد و از امکانات واقعی به‌عنوان یک مزیت مطلق در پیشرفت اقتصادی و بستر‌های حقوقی خود استفاده خواهد کرد.


هلدینگ متاورس همچنین قطر و پادشاهی عربستان سعودی را به عنوان نامزد‌های بالقوه برای کشور‌های مجازی بعدی خود پس از راه اندازی امارات معرفی کرده است.

 


فناوری بلاک چین، امارات را به یک کشور هوشمند ایمن مبدل خواهد کرد


جالب توجه است بدانید که امارات متحده عربی از طریق استراتژی فناوری‌های بلاک چین ۲۰۲۲ خود، محیط مطلوبی را برای رشد صنعت دارایی‌های دیجیتال بوجود آورده است. حاکمیت امارات، با رویکرد حقوقی و نظارتی غیرتهاجمی خود، با موفقیت شرکت‌های حوزه دارایی‌های دیجیتال (چه صرافی‌ها و نهاد‌های ارائه دهنده رمز ارز‌ها و چه شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌های متاورس و بلاک چین) را برای تقویت اقتصاد خود جذب می‌کند.


حاکم دبی در اکتبر ۲۰۲۲ در جمع متخصصین حوزه دارایی‌های دیجیتال اعلام کرد که استراتژی‌های آینده‌ی حوزه بلاک چین دولت امارات با جدیت تحت طراحی و بررسی قرار گرفته است. گزارش دستاورد‌های استراتژی بلاک چین ۲۰۲۲ هوشمند دبی نیز دو هدف زیر را دنبال می‌کند:
۱. ایجاد یک بخش اقتصادی و یک محیط موثر برای فعالیت در بستر بلاک چین، به ویژه برای کارآفرینان و استارت آپ‌ها
۲. رهبری بین المللی جنبه‌های نظری و عملی برنامه‌های بلاک چین و قرار دادن دبی در نقشه جهانی رهبری فکری در این زمینه.
سخنان حاکم دبی، آرمان این شهر را برای قرار گرفتن در خط مقدم اقتصاد دیجیتال در حال توسعه روشن‌تر می‌کند.
همچنین شیخ راشد اعلام کرد که دبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، یک اکوسیستم جامع استخراج رمز ارز‌ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی را در منطقه ایجاد کند.


مسئله بعدی، پروژه Aber است. Aber، یک پروژه آزمایشی بین امارات و عربستان سعودی است که در سال ۲۰۲۱ کلید خورده است و این دو کشور قصد دارند اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک را به بازار عرضه کنند.


از طرف دیگر، عادل احمد الرضا، مدیر عملیاتی دبی، در یک گردهمایی رسانه‌ای در بازار سفر عربی اعلام کرد که امارات در حال بررسی استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار پرداخت است و در می ۲۰۲۲، کافی شاپ Bake N More اولین کافه در دبی بود که پرداخت از طریق ارز‌های مجازی بیت کوین، اتر و تتر را پذیرفت.

 


آیا دارایی‌های دیجیتال در دبی مشمول مالیات می‌شود؟


دبی پیشتاز قوانین دوستدار دارایی‌های دیجیتال در حوزه مالیاتی و جذب سرمایه گذاری‌های مبتنی بر آن نیز بوده است. سرمایه گذاران دارایی‌های دیجیتال در دبی از پرداخت مالیات بر سود ارز‌های دیجیتال و فعالیت‌های حوزه فناوری‌های متاورس و بلاک چین معاف هستند.


همچنین منطقه آزاد مالی دبی، بستری موسوم به " دره کریپتو" را راه اندازی کرده است تا محیط کسب و کار دارایی دیجیتال را بیشتر تقویت کند. هدف این بستر، جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان دارایی‌های دیجیتال از طریق صفر کردن مالیات بر درآمد شخصی و شرکتی آن‌ها است و به اعضای خود این فرصت را می‌دهد که همه بازدهی ناشی از فعالیت‌های خود را بدون محدودیت دریافت کنند. همین موضوع موجب حضور صرافی‌های متمرکز قدرتمندی مانند Binance، Coinbase Pro، KuCoin و Huobi Global در سال ۲۰۲۲ در دبی شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها