ورود خودرو به بورس کالا به نفع سهامداران خودرویی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود خودرو به بورس کالا مابه التفاوت قیمت بازار آزاد به جیب تولید کننده و سهامدار می‌رود.
کد خبر : ۱۴۳۶۲۱

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا،  بیان کرد: برای تعیین قیمت خودرو در بورس کالا قیمت پایه اعلام می‌شود که اساس تعیین این مبلغ، قیمت کارخانه است، بعد از آن با مکانیزم بورس کالا یعنی از طریق عرضه و تقاضا خریدار مشخص می‌شود که خریدار باید علاوه بر قیمت پایه، ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض نیز پرداخت کند، مبلغ عوارض برای هر خودرو متفاوت است.


وی افزود: در مکانیزم عرضه و تقاضا دو اولویت زمان و قیمت مهم است که قیمت از زمان مهم‌تر است هر کس قیمت بالاتر را به عنوان خریدار تقاضا کند می‌تواند صاحب خودرو شود البته تعداد عرضه محدود است و تا یک ساعت مشخصی امکان ثبت درخواست خرید وجود دارد. بر اساس تعداد تقاضایی که شکل می‌گیرد، می‌توان قیمت را پیش بینی کرد.


این کارشناس بورس کالا ادامه داد: برای تعدادی از خودرو‌ها تقاضای بیشتری شکل می‌گیرد که به دنبال آن قیمت بالا می‌رود. البته تعدادی دیگر از خودرو‌ها تقاضای کمی دارند و نزدیک به همان قیمت پایه معامله می‌شوند. البته این امکان وجود ندارد که قیمت خودرو‌ها از بازار آزاد بالاتر برود.


حسین‌نیا در رابطه با نحوه ثبت سفارش تاکید کرد: قیمت خودرو یا به صورت مقطوع در زمان ثبت سفارش توسط مشتری انجام می‌شود و یا به صورت سفارش با قیمت باز توسط کارگزار صورت می‌گیرد.


این کارشناس در پاسخ به این پرسش که اگر دو نفر قیمت مشابه وارد کنند کدام یک برنده خودرو می‌شوند؟ گفت:به عنوان مثال ۱۵۰ متقاضی برای ۱۰۰ خودرو وجود دارد که ۹۹ نفر برنده شدند و دو نفر برای آخرین خودرو قیمت یکسان اعلام کردند در این شرایط خودرو به فردی تعلق می‌گیرد که درخواست خود را زودتر وارد کرده باشد.


وی ادامه داد: بعد از اینکه فرد در بورس کالا موفق به خرید خودرو شد باید خودرو را از نمایندگی خودروساز تحویل بگیرد. اگر تاخیر در تحویل وجود داشته باشد فرد باید این تاخیر را به خودرو ساز اعلام کند، اما معمولا مشکلی برای تحویل خودرو وجود ندارد، چون فرد قبل از درخواست نمایندگی خود را مشخص می‌کند.

 

حسین نیا بیان کرد: افراد برای ثبت درخواست خود باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز کنند در صورتی که افراد موفق به خرید خودرو نشوند این مبلغ به حساب آ‌ن‌ها بازگشت داده می‌شود، همچنین در صورتی که فرد موفق به خرید خودرو شود مبلغ واریز شده به حساب وکالتی از کل مبلغ قابل پرداخت کم می‌شود، البته این مبلغ با توجه به میزان تقاضا و نوع کالا متفاوت است.


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزیت ورود خودرو به بورس کالا گفت: با ورود خودرو به بورس کالا، مابه التفاوت قیمت بازار آزاد به جای رفتن به جیب دلال به جیب تولید کننده و سهامدار می‌رود یعنی در مجموع ورود خودرو به بورس کالا به نفع سهامداران خودرویی است، البته فقط خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه نمی‌شوند و ما شاهد عرضه خورو‌های پر فروش داخلی مانند؛ پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا هستیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر