14 آذر 1401 - 09:00
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

خلق پول بی‌ضابطه پشت چراغ قرمز بانک مرکزی

یک کارشناس اقتصادی گفت: محدود کردن رشد ترازنامه و کنترل اضافه برداشت بانک‌ها دو اقدام بانک مرکزی، برای مهار تورم است.
کد خبر : ۱۴۳۷۱۲

میرهادی رهگشای در گفتگو با خبرنگار ایبِنا؛ در پاسخ به این پرسش که اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: یکی از علت‌های بالا بودن تورم، بی ضابطه بودن تسهیلات بانک‌ها است، به این معنی که ارتباطی بین مقاصد تسهیلات با رشد اقتصادی وجود ندارد، به همین منظوربانک مرکزی رشد ترازنامه بانک‌ها را محدود کرد، اگر در کنار این تصمیم الزام‌هایی برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی باشد، این اقدام، عمل مناسبی است، چون در کنار تامین مالی تولید، رشد نقدینگی را نیز کنترل کرده‌ایم.

 

وی افزود: اقدام دیگر بانک مرکزی برای مهار تورم، کنترل اضافه برداشت بانک‌ها است. اگر بانک مرکزی رشد ترازنامه بانک‌ها را محدود کند اما اقدامی در رابطه با اضافه برداشت بانک‌ها انجام ندهد مهار تورم محقق نمی‌شود، بنابراین اعمال جریمه برای بانک‌های متخلف در حوزه اضافه برداشت، مکمل اقدام محدود کردن رشد ترازنامه بانک‌ها برای مهار تورم است، بانک مرکزی برای اعمال این طرح از افزایش نرخ ذخایر قانونی استفاده کرده تا قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها را کاهش دهد، اما باید در نظر گرفت که کاهش تسهیلات دهی بانک‌ها به بخش تولید آسیب نزند.

 

 

 کنترل تورم در کنار تامین مالی تولید 

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قسمتی از کاهش نرخ تورم در کنار تامین مالی تولید به کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها بازمی‌گردد، اما بخشی دیگر مربوط به خارج از شبکه بانکی است و به نوعی به وزارت اقتصاد مربوط است که سرمایه‌های موجود در جامعه که قسمتی از آن بانکی است را به سمت تولید سوق دهد.

 

او ادامه داد: کار‌هایی از قبیل تامین مالی زنجیره‌ای نیاز به سرمایه در گردش بخش تولید به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد، عملی دیگر وضع مالیات‌های بازدارنده بر بخش‌های غیر تولیدی مانند خرید و فروش ارز و مسکن است، باید این قسمت‌های غیر مولد که باعث رشد اقتصادی نمی‌شود را کنترل کنیم تا منابع به بخش‌های تولیدی هدایت شوند.

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اوراق گام نیز ابزاری است که به کمک تامین مالی بنگاه‌ها آمده، همچنین اعتبار بخشی به چک نیز باعث شده این ابزار در تامین مالی تولید نقش آفرینی کند. 

 

 

کاهش چک‌های بی‌محل با اجرای قانون جدید

 

رهگشای در ادامه گفتگو با بیان اینکه قانون جدید چک دارای مزایایی است، گفت: چک برای خرید اقساطی و مدت دار استفاده می‌شد، اما با کشیدن چک بلا محل مشکلات زیادی مانند تعطیلی کسب و کار‌ها ایجاد می‌شد که اکنون باید بگوییم که قانون جدید، میزان چک برگشتی را کاهش داده است.

 

وی افزود: مزایای استفاده از چک الکترونیک، شامل کاهش مراجعه حضوری و به تبع آن صرفه جویی در هزینه و کم شدن کشیدن چک بلا محل می‌شود.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: تمامی عوامل گفته شده توسط بانک مرکزی برای مهار تورم صورت گرفته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر